14 czerwca 2020 18:07 | Aktualności
Temat kompleksowy: Las
Temat dnia: Kłótliwe drzewa
Cele:
• rozwijanie słownictwa związanego z lasem,
• wzbogacanie wiedzy przyrodniczej – zapoznanie z niektórymi gatunkami drzew liściastych i drzew iglastych,
• rozwijanie koncentracji uwagi.
• Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kłótliwe drzewa.
Zdjęcia drzew, o których jest mowa w wierszu oraz zdjęcie jałowca.
Wstał poranek, mgłę przegonił
i zatrzymał się nad lasem.
Lubił patrzeć się na drzewa
i rozmawiać z nimi czasem.
Ale co to? Awantura!
Buk z modrzewiem się pokłócił.
– Pan mnie kłuje! Tak nie można!
Niech pan sobie igły skróci.
Świerk zaś żale miał do brzozy:
– Pani słońce mi zasłania!
– A pan wcale nie jest lepszy
i nikomu się nie kłania!
– Całą wodę dąb wypija!
Wszystko pewnie przez te liście!
– Mój jałowcu – nie przesadzaj,
nie masz racji, krzewie, oczywiście!
Młoda sosna głos zabrała:
– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.
Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,
tak jak było do tej pory.
Mała jestem – każdy widzi.
Tutaj się bezpiecznie czuję.
Pośród was tak rosnę sobie.
Nic mi przez to nie brakuje.
Drzewa aż się zawstydziły.
Przeprosiły się czym prędzej.
A na koniec obiecały:
już nie będzie kłótni więcej!
• Rozmowa na podstawie wiersza.
R. zadaje pytania do wiersza.
− Które drzewa są wymienione w wierszu?
− O co kłóciły się drzewa?
− Kto je pogodził?
− Co powiedziała młoda sosna?
− Jak zareagowały drzewa?
• Zabawa dydaktyczna Drzewa liściaste i drzewa iglaste.
Zdjęcia drzew: buka, modrzewia, świerka, brzozy, dębu, sosny oraz krzewu jałowca.
R. prezentuje zdjęcia drzew i krzewów występujących w wierszu, omawia ich wygląd i dokonuje podziału na drzewa i krzewy iglaste i drzewa liściaste. Następnie miesza obrazki i zachęca dziecko do ponownego pogrupowania obrazków.
• Zapoznanie z budową drzewa.
Duży szary arkusz papieru, mazaki.
R. rysuje na dużym szarym arkuszu drzewo iglaste i drzewo liściaste z podziałem na jego części: korzenie, pień i koronę drzewa. Omawia każdą część drzewa i mówi, do czego ona służy. Korzenie – pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne), pień – jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami, korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi, także są bardzo ważne.
• Zabawa bieżna Slalom między drzewami. W lesie
R. pokazuje trasę biegu.
Dziecko naśladuje ją – biega, omijając drzewa slalomem. Po pokonaniu trasy slalomu następuje chwila odpoczynku, polegająca na wciągnięciu powietrza nosa, a potem wypuszczeniu ustami. Trasę slalomu można powtarzać kilka razy, wykonując ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia oddechowe Liście.
Liść dla każdego dziecka.
Dziecko kładzie liście na dłoni, wciąga powietrze nosem. Wypuszcza powietrze ustami, starając się zdmuchnąć liść jak najdalej się da. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie
Do obejrzenia