31 marca 2020 21:39 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wiosenne powroty
Temat dnia: Ptasie gniazda
Cele:
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
- rozumienie znaczenia ptaków dla środowiska,
- uświadamianie istnienia ochrony gatunkowej,
- ćwiczenie koncentracji i szybkiej reakcji na ustalone sygnały.
1. Oglądanie zdjęć przedstawiających lecące ptaki (sznurem, kluczem, gromadą). Wyjaśnienie zjawiska tworzenia przez ptaki różnych formacji.
Zdjęcia przedstawiające ptaki lecące kluczem, gromadą. Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego tak się dzieje. Zwrócenie uwagi na współpracę ptaków, zwłaszcza tych lecących kluczem.
Ptaki lecące kluczem, np. żurawie, gęsi, mniej się męczą niż podczas samodzielnego lotu. Wykorzystują wiry powietrza i odpowiednio do nich poruszają skrzydłami. Ptak lecący z przodu najbardziej się męczy, więc ptaki często zmieniają się na swoich pozycjach.
2. Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak „Ptaszek opowiada”
Zielenią się listki
na smukłej topoli
i ptaszek tam śpiewa.
Opowiada listkom
o swojej wędrówce:
co widział, co słyszał
w obcych krajach, hen!
Ile przebył gór i mórz,
aby wreszcie wrócić już.
Bo tu jego dom,
tu kochane drzewa,
wśród gałęzi tutaj
najpiękniej się śpiewa!
Poznawanie drogi, którą pokonują ptaki podczas swoich wędrówek. Praca z mapą. Wyjaśnienie roli ptaków w życiu człowieka.
Pytamy: O czym ptaszek opowiadał listkom? Dlaczego ptaki do nas wracają? Rozłożenie mapy świata. Pytamy: Gdzie zimują ptaki? Jaką drogę pokonują podczas wiosennych podróży? Chętne dziecko, przy ewentualnej pomocy rodzica, odszukuje na mapie Afrykę, gdzie zimują np. bociany, i Europę, a w niej Polskę. Pokazuje dzieciom, jaką drogę musiały pokonać ptaki, aby wrócić ponownie do naszego kraju.
Następnie pytamy: Jaką rolę odgrywają ptaki w życiu człowieka? Uzupełniamy wypowiedzi dzieci.
Książka (s. 58–59) dla każdego dziecka.
Dzieci otwierają książkę, przyglądają się uważnie ptakom przedstawionym na zdjęciach. Nazywają znane gatunki. Opisują wygląd ptaków, wskazując na ich charakterystyczne cechy. Kierując się kształtem dzioba, wymieniają rodzaj pożywienia ptaków. Informujemy, że wszystkie przedstawione na obrazkach ptaki znajdują się w Polsce pod ochroną. Prosi o wyjaśnienie, co to znaczy. Zapoznaje dzieci z terminami wiosennych migracji. Informuje, że najwcześniej, bo czasem już w lutym, wracają do nas skowronki, żurawie, czajki i szpaki. Są one pierwszymi zwiastunami wiosny. Trochę później – w marcu – przylatują bociany i zięby. W kwietniu z radością witamy kukułkę. Najpóźniej wracają jerzyki i jaskółki – dopiero w maju.
Pytamy: Co ptaki robią po powrocie z ciepłych krajów? Jeśli uzyskamy odpowiedź możemy dzieciom opowiedzieć w jaki sposób budują gniazda różne ptaki, np. skowronek, zięba, jerzyk.
Skowronek to skromnie ubarwiony ptak, który pięknie śpiewa. Zamieszkuje pola uprawne, łąki i pastwiska. Gniazdo buduje bezpośrednio na ziemi, w płytkim dołku, który wyściela trawą, włosiem końskim i cienkimi korzonkami. Dobrze je ukrywa. Gdy wraca do gniazda, nigdy nie ląduje w jego pobliżu. W ten sposób stara się, aby nikt nie podejrzał, gdzie się ono znajduje.
Jerzyk jest najlepszym lotnikiem wśród ptaków. Jest podobny do jaskółki, ale większy 
 i ma brunatno-czarne ubarwienie. Prawie cały dzień spędza w powietrzu. Ma bardzo małe nogi, co sprawia, że trudno mu się chodzi po ziemi i ma trudności 
 z wystartowaniem do lotu z ziemi. Gniazdo najczęściej buduje w szczelinie muru, pod dachem lub w dziupli. Jako materiału używa wełny, włosia, drobnych traw.
Zięba ma wielobarwne upierzenie, a jej cechą charakterystyczną są dwa białe paski na skrzydłach. Gniazdo buduje w rozwidleniu gałęzi lub przy pniu, z mchu i traw.
Odtwarzacz CD, nagranie muzyki, talerze.
Dzieci (małe bociany) maszerują w rytmie muzyki.
Na sygnał – uderzenie w talerze – małe bociany wracają do gniazda, gromadzą się wokół rodzica. (bocianiej mamy).
Na hasło: Bociany są zmęczone – dzieci przechodzą do leżenia na dywanie.
Na sygnał – dwa uderzenia w talerze – wyspane bociany wychodzą na spacer – dzieci splatają ręce z tyłu, maszerują za N., unosząc wysoko kolana.
Na hasło: Bociany stoją – zatrzymują się, opuszczają ręce, próbują utrzymać równowagę, stojąc na jednej nodze.
Na hasło: Bociany klekoczą – wypowiadają kle, kle, ręce dzieci naśladują otwieranie i zamykanie dzioba.
Na hasło: Bociany biegną – dzieci wyciągają ręce na boki, wykonują ruchy naśladujące ruchy skrzydeł ptaka.
3. Praca plastyczna „Bocian”
Potrzebne materiały: kolorowanka z bocianem, plastelina lub bibuła albo farby, kredki.
Wyklej miejsca kropek plasteliną w odpowiednim kolorze. Jeśli nie masz plasteliny, zrób kuleczki z bibuły albo miejsca kropek pomaluj farbą. Następnie za pomocą kredki, pokoloruj dziób i nogi bociana. Na koniec dorysuj rzekę, słońce i dwie chmury. Pokoloruj dorysowane elementy.
KARTY PRACY,cz.4 str. 44,45.