29 marca 2020 18:28 | Aktualności
Temat kompleksowy: „Wiosenne powroty”
Temat dnia: „Gdzie budować gniazdo?”
Cele:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie nazw ptaków,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
1. Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział 
dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm...trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
Rozmowa na temat opowiadania:
− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?
2. Odkrywanie litery j:małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Ma skorupkę, tak jak orzech,
ale bardzo, bardzo cienką,
na śniadanie zjeść je możesz,
raz na twardo, raz na miękko. (jajko)
- Po odgadnięciu zagadki powiedz mamie, tacie…jaką słyszysz głoskę na początku wyrazu „jajko”.
 - Podziel wyraz „jajko” na sylaby (jaj-ko) i na głoski (j-a-j-k-o).
 - Spróbuj wymienić inne słowa, w których głoska „j” występuje na początku,  na końcu i w środku.
 -  Spróbuj wodzić palcem po literze „j” małej i wielkiej (Litery i liczby, s. 52) zgodnie z zaznaczonym kierunkiem, a następnie „napisz” małą i wielką literę „j” w powietrzu, na kolanie, na plecach mamy, taty…
3. Wiadomości o bocianie - film dla dzieci pt. „Wywiad z bocianem”.
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
KARTY PRACY:
KP3/s.62
 Litery i liczby/s. 52-55