16 kwietnia 2021 08:49 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: Rozmowy na wiejskim podwórku
Cele:
- usprawnianie narządów artykulacyjnych,
- przełamywanie nieśmiałości i lęku przed wystąpieniami publicznymi
- zapoznanie z pracą rolnika
1. Dzień dobry zwierzątka- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).
2. Zabawa słownikowa.
Rodzic podaje dziecku pierwsze sylaby nazw zwierząt, a dziecko dokańcza słowo.
Kro- … (krowa)
Świ- … (świnia)
Ku- … (kura)
Ko- … (kogut, koza)
Ka- … (kaczka)
In- … (indyk)
3. „Rozmowy wiejskich zwierząt” – zabawa w teatrzyk, odgrywanie scenek.
Rodzic zachęca dziecko do odgrywania scenek na temat: Rozmowy wiejskich zwierząt– budowania swobodnych dialogów wspólnie z dzieckiem.
Dziecko wspólnie z rodzicem tworzą kukiełki lub pacynki zwierząt wiejskich (oraz np. teatrzyk wykonany z tekturowego pudełka)
Zwierzątka do wydruku (do nakładania na paluszki)
Zwierzątka - do zabawy.jpg (400×583) (wikom.pl)
4. Oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Praca rolnika”
https://www.youtube.com/watch?v=Yiy3-dvsLFM
Dziecko wraz z rodzicem komentuje film, opisuje co się dzieje, jakie czynności są wykonywane, jakie zwierzęta widać, nazywa maszyny rolnicze, nazywa osobę, która pracuje na farmie.