14 czerwca 2020 21:29 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: W lesie
Temat kompleksowy: Projekt las
Cele:
- rozwijanie słownictwa związanego z lasem,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej – zapoznanie z niektórymi gatunkami drzew liściastych i drzew iglastych,
- rozwijanie koncentracji uwagi.
1. Ćwiczenia logopedyczne.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje ćwiczenia powtarzając je kilkukrotnie.
• Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich rozciągnięcie).
• W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywania warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.
• Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.
• Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.
2. Zabawy ruchowe.
• z elementem czworakowania - "Jeż i lis".
Dziecko powoli porusza się na czworakach jak jeż. Na hasło rodzica: Uwaga, lis!, jeż zwija się w kulkę. Gdy rodzic zacznie grać na grzechotce (lub innym instrumencie do wyboru), dziecko–jeż może się znów poruszać po pokoju.
• Zabawa ruchowo – naśladowcza "Jeżyk".
Dziecko i rodzic siedzą na dywanie i wspólnie powtarzają tekst:
Na dywanie siedzi jeż.
Co on robi, to my też.
Co, zrobisz jeżyku?
Osoba, która jest jeżykiem pokazuje dowolną czynność, np.: klaskanie, tupanie, podskakiwanie, a pozostali uczestnicy zabawy naśladują te czynności. Następnie jeżykiem zostaje inna osoba.
3. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej "Kłótliwe drzewa".
Wstał poranek, mgłę przegonił
i zatrzymał się nad lasem.
Lubił patrzeć się na drzewa
i rozmawiać z nimi czasem.
Ale co to? Awantura!
Buk z modrzewiem się pokłócił.
– Pan mnie kłuje! Tak nie można!
Niech pan sobie igły skróci.
Świerk zaś żale miał do brzozy:
– Pani słońce mi zasłania!
– A pan wcale nie jest lepszy
i nikomu się nie kłania!
– Całą wodę dąb wypija!
Wszystko pewnie przez te liście!
– Mój jałowcu – nie przesadzaj,
nie masz racji, krzewie, oczywiście!
Młoda sosna głos zabrała:
– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.
Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,
tak jak było do tej pory.
Mała jestem – każdy widzi.
Tutaj się bezpiecznie czuję.
Pośród was tak rosnę sobie.
Nic mi przez to nie brakuje.
Drzewa aż się zawstydziły.
Przeprosiły się czym prędzej.
A na koniec obiecały:
już nie będzie kłótni więcej!
Rozmowa na podstawie wiersza.
− Które drzewa są wymienione w wierszu?
− O co kłóciły się drzewa?
− Kto je pogodził?
− Co powiedziała młoda sosna?
− Jak zareagowały drzewa?
4. Zapoznanie z budową drzewa.
Potrzebny będzie arkusz papieru, mazaki.
Rodzic rysuje na dużym szarym arkuszu drzewo iglaste i drzewo liściaste z podziałem na jego części: korzenie, pień i koronę drzewa.

Dziecko z rodzicem wspólnie omawiają każdą część drzewa i mówią, do czego ona służy.
- Korzenie – pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne)
- Pień – jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami,
- Korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi, także są bardzo ważne.
Rodzic podkreśla, jak ważną rolę dla człowieka pełnią drzewa, dostarczając nam tlen, dzięki któremu możemy oddychać.
5. Oglądanie bajki edukacyjnej "Wędrówki Skrzata Borówki - Las mieszany".