Aktualności - Mirosławiec Górny

08 czerwca 2020 21:02 | Aktualności - Mirosławiec Górny

MOTYLKI - "Skarby Bałtyku" - propozycje aktywności na dzień 09.06.2020

Temat dnia: „Skarby Bałtyku”

 


Cele:

- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego

- Poznawanie historii bursztynu oraz sposobów jego wykorzystania

- Wzbogacanie wiadomości przyrodniczych

 

1. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „O jakim miejscu mówię?” (ilustracje w załączniku)

Rodzic opisuje jedną z ilustracji, dziecko odnajduje odpowiednią i nazywa miejsce letniego wypoczynku.

 

2. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej - Zaremby pt. „Bursztynek”.

Dziecko przygląda się ilustracji w książce „Ilek i Ada na szlaku przygód” str. 84-87, a rodzic czyta opowiadanie.

 

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.

– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.

– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.

Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.

– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.

– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.

– Nie wiem, nie sprawdzałam.

Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.

– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku.

Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.

„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek. Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.

– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego.

– To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.

Do pokoju przybiegła Ada.

– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.

– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek

– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.

– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu... Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.

Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.

– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.

Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

 

3.  Rozmowa na temat treści opowiadania:

a) Dziecko odpowiada na pytania

- Dlaczego dzieci w przedszkolu Olka i Ady nieuważnie słuchały bajki czytanej przez panią?

- O czym rozmawiały dzieci w grupie?

- Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?

- Jakie skarby dzieci przywiozły z wakacji?

- W jaki sposób komar znalazł się w bursztynie?

- Co się stało, gdy tata opowiadał historię o bursztynie?

- Gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn?

- Co to jest bursztyn?

- Do czego wykorzystuje się bursztyn?

- Jakie skarby oprócz bursztynu można znaleźć w Bałtyku oraz na polskiej plaży?

 

b) Poznanie innych określeń bursztynu - jantar, złoto Północy, skarb Bałtyku

 

c) Zabawa badawcza

Jeśli macie w domu przedmioty wykonane z bursztynu, możecie wykonać doświadczenie. Do doświadczenia przydadzą się: różne przedmioty, w tym przedmioty wykonane z bursztynu, skrawki papieru i bawełniana lub wełniana tkanina. Dziecko wyszukuje spośród przedmiotów, te, które są bursztynami.

Dziecko pociera przedmiot o tkaninę i sprawdza czy kawałki papieru przyklejają się do niego. Jeśli przedmiot przyciąga skrawki papieru to znaczy, że to bursztyn.

 

4. Nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Wakacyjne dni”.

 

5. KARTY PRACY proponowane do tematu:

5-latki - str. 67

6-latki - str. 76

Przeczytano: 295 razy. Wydrukuj|Do góry

Załączniki:

Ilustracje [2.67 MB]