Aktualności - Mirosławiec Górny

17 maja 2020 18:13 | Aktualności - Mirosławiec Górny

BIEDRONKI - "Mieszkańcy łąki" - propozycje aktywności na dzień 18.05.2020

Temat dnia: Mieszkańcu łąki

Temat kompleksowy: Łąka w maju

 

Cele:

- wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

- rozwijanie sprawności manualnej

 

1. Zabawa muzyczno-ruchowa "Poruszam się jak..."

Rodzic puszcza nagranie utworu A. Vivaldi - Wiosna: 

 https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

Kiedy gra muzyka dziecko porusza się jak różne zwierzęta na łące (przykłady na dole). Kiedy muzyka sie zatrzyma dziecko stoi w bezruchu. Kiedy rodzic ponownie włącza muzykę mówi dziecku, w jakie zwierzątko się teraz zamienia.

- motyl –biega i macha rękami,
- konik polny – skacze obunóż,
- bocian – unosi zgięte w kolanach nogi wysoko do góry,
- żaba – podskakuje jak żaba (z przysiadu podpartego).

 

2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Łąka".

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia.
– Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony.
– I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.
– Proszę pani, a tu są dziury!
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli. 

Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.
Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:
Motylek
Usiadł w maju na kwiatku
motylek.
Tupnął nóżką, a z kwiatka
spadł pyłek.
Machnął łapką i z kwiatka
spadł płatek.
Ach, nabroił ten motyl
gagatek!
Teraz fruwa i leczy
rabatki.
I udaje, że skrzydła
to płatki.
Chciała zerwać kwiatuszek
Agatka.
Teraz wącha motylka,
nie kwiatka!


Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
− Wymień zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
− Gdzie mieszkają myszy polne?
− O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

 

3. Oglądanie bajki edukacyjnej "Wędrówki Skrzata Borówki - Łąka" 

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4


4. Poznawanie nazw kolorów tęczy.

Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej "Tęcza".

Lśni na niebie
w dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa, w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)


Rodzic prezentuje obrazek tęczy (załączniki).

Dziecko nazywa kolory, przelicza je. 

Rodzic pyta dziecko, czy wie, skąd się bierze tęcza. Tłumaczy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.

Pomysł na eksperyment - tęcza w szklance - https://www.youtube.com/watch?v=kR3oJ88rLPU

 

5. Karta pracy "Tęcza nad łąką" - kolorowanie obrazka wg wskazówek (załączniki).


Przeczytano: 373 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: