11 maja 2020 19:35 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: Co lubią gryźć zdrowe ząbki?
Temat kompleksowy: Zdrowe zęby mamy, marchewkę zajadamy
Cele:
- Kształtowanie właściwych nawyków dietetycznych w zakresie zdrowia jamy ustnej
- Zachęcanie do zjadania owoców i warzyw
- Uświadomienie dzieciom, że częste zjadanie słodyczy szkodzi zębom
1. Zabawa dydaktyczna - co jest zdrowe dla naszych ząbków?
Dziecko ogląda plansze przedstawiające zdrowe i niezdrowe produkty. Zadaniem dziecka jest wskazać, które produkty są niezdrowe dla naszych zębów, oraz te, które są zdrowe (załączniki).
(Można także wydrukować obrazki, rozciąć je i poprosić dziecko, aby posegregowało je, tworząc zbiór z żywnością zdrową dla zębów i zbiór z tą niezdrową.)
Rodzic tłumaczy dziecku, że spożywanie słodkich pokarmów i częste podjadanie między posiłkami szkodzi zdrowiu zębów. Po zjedzeniu lepkich pokarmów np. płatków kukurydzianych i słodkich np. wypiciu soku najlepiej umyć zęby, a przynajmniej przepłukać wodą jamę ustną.
2. Oglądanie bajki edukacyjnej "Oj jak mnie boli ząb"
https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE&t=39s
Rozmowa na podstawie obejrzanej bajki:
- Co bardzo lubiła jeść Zuzia?
- Przed czym ostrzegała Zuzię mama?
- Dlaczego Zuzię zaczął bolęć ząb?
- Kto pomógł Zuzi?
- Co, zamiast cukierków powinna jeść Zuzia?
3. Praca z kartą pracy (załączniki)
Dziecko określa, czy produkt jest zdrowy/ niezdrowy dla zębów. Zamalowuje odpowiedni ząbek (smutny/uśmiechnięty).
3. Zdrowe, kolorowe kanapki.
Dziecko ogląda fotografie z kolorowymi kanapkami (załączniki). Określa jakie produkty zostały wykorzystane do ich wykonania - czy są zdrowe?
Następnie rodzic szykuje dziecku warzywa pokrojone w rózne kształty (półksiężyce, koła, słupki, nitki) i inne zdrowe produkty (np. twarożek, hummus, chudą wędlinę, gotowane jajko, ser żółty).
Dziecko układa na swoim talerzyku zdrowe kanapki według własnego pomysłu (może inspirować się fotografiami). Po zaprezentowaniu kanapek dziecko powinno je skonsumować np. jako drugie śniadanie.