28 kwietnia 2020 18:26 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: W wielkim mieście
Cele:
1. Budujemy miasto – zabawy matematyczne inspirowane wierszem E. Stadtmüller „Kim jesteś?”
a) Słuchanie wiersza:
Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
– Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
– biało-czerwone.
Ojczyste godło
– orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
mazurka dźwięki,
no i stolica
– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła,
co sobie płynie:
raz po wyżynie,
raz po równinie,
i mija miasta
prześliczne takie...
– Już wiesz, kim jesteś?
– Jestem Polakiem.
Odpowiedzcie na pytania:
- O czym był ten wiersz?
- Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka?
- Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?
b) Zabawa konstrukcyjna połączona z liczeniem, dodawaniem i odejmowaniem
Przygotujcie klocki (mogą być drewniane, plastikowe, piankowe..), z których będziecie budować domy. Układajcie budynki wg instrukcji:
Zadanie 1
Na osiedlu, ma stanąć budynek sześciopiętrowy, ale architekt zmienia zdanie. W budynku psują się windy. Budynek ma mieć jednak cztery piętra. Co trzeba zrobić? (Dziecko odejmuje 2 klocki i liczy ile pięter teraz ma dom.)
Zadanie 2
Na osiedlu ma stanąć budynek dziesięciopiętrowy. Tu również psują się windy. Budynek ma mieć jednak osiem pięter. Co trzeba zrobić? (Dziecko odejmuje 2 klocki i liczy, ile pięter ma teraz dom.)
Zadanie 3
Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dziecko samo decyduje, ile pięter ma mieć dom. Rodzic pyta dziecko: Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy?
Zadanie 4
Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki mają być takiej samej wysokości. Dziecko wykonuje polecenie. Rodzic pyta dziecko: Ile pięter trzeba było dobudować do niższego domu?
Zadanie 5
Architekt prosi o wybudowanie po lewej stronie wyższego budynku. Dziecko podaje, ile pięter ma jego dom.
c) Dzieci wykonują rysunek z figur geometrycznych (budynki, rośliny, ludzi). Nazywają figury. Mogą wyciąć figury z kolorowego papieru i nakleić je na kartkę
2.Zabawy z piosenką „Warszawa stolicą Polski”.
https://www.youtube.com/watch?v=bGr6RgLmdVI
Podczas zwrotki dzieci naśladują jazdę pociągiem.
Podczas refrenu na słowa:
Hej ha ha wycieczka trwa
Piękna jest Warszawa – klaszczą rytmicznie w dłonie
Hej hop hop, hej hop hop
Ślicznie tu jest co krok – wykonują rytmiczne podskoki
Hej ha ha wycieczka trwa
Piękna nasza Warszawa – klaszczą rytmicznie w dłonie
Hej hop, hej hop
Ślicznie tu co krok – wykonują rytmiczne podskoki
Dzieci mogą stworzyć własny układ ruchowy do piosenki.
3. Godło Polski – puzzle. /dla chętnych/
Dzieci kolorują godło wg wzoru, a następnie rozcinają obrazek wzdłuż pionowych linii, następnie składają je i naklejają na kartkę (załączniki).
KARTY PRACY proponowane do tematu:
5-latki i 6-latki – str. 20-23