Aktualności - Mirosławiec Górny

22 kwietnia 2020 22:49 | Aktualności - Mirosławiec Górny

MOTYLKI - "Co nam daje las" - propozycje aktywności na dzień 23.04.2020

Temat dnia: „Co nam daje las”

 

Cele:

  • Poznawanie znaczenia drzew dla ludzi i środowiska.
  • Wzbogacanie słownictwa o nowe słowa, rozpoznawanie zwierząt i roślin charakterystycznych dla danego środowiska.
  • Poznawanie informacji na temat przejawów działalności ekologicznej człowieka.
  • Rozumienie konieczności szanowania przyrody i dbania o las.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.

 

1. Co nam daje las? – rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”

a) Rozwiążcie zagadkę:

W nim rosną drzewa,

w nim ptaki śpiewają.

W nim małe i duże

zwierzęta mieszkają.  [las]

 

b) Posłuchajcie wiersza:

Kuku, kuku! – echo niesie.

To kukułkę słychać w lesie.

– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!

Czy sprzątniecie swoje śmieci?

Płaczą sarny i jeżyki:

– Ach! Zamienią las w śmietniki!

Rudy lisek wyszedł z norki.

– Dzieci to są mądre stworki.

O! Zbierają już butelki

i zakrętki, i papierki.

Wiedzą, że ze szkiełka w lesie

straszny pożar się rozniesie!

Hyc! Wyskoczył zając Kicek.

– Chcecie poznać tajemnicę?

Każdy maluch las szanuje

i porządku w nim pilnuje.

Wie, że drzewo i roślina

oczyszczają dym z komina.

– Prawda – szepnął wilczek młody.

– Dzieci bronią swej przyrody.

Nikt nie goni nas z patykiem

i nie płoszy zwierząt krzykiem.

Po mrowiskach też nie skaczą.

Przecież wtedy mrówki płaczą!

Odezwała się sarenka:

– Pamiętają o ziarenkach,

w zimie dokarmiają ptaki.

Lubią nas te przedszkolaki!

Cieszmy się więc do rozpuku

i śpiewajmy: Kuku, kuku!

 

c) Odpowiedzcie na pytania:

- Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku?

- O co kukułka pytała dzieci?

- Co mówiły zwierzęta?

- Z czego się cieszyły zwierzęta?

- Co można robić, a czego nie można robić będąc w lesie?

- Dlaczego trzeba dbać o las?

- Czym dla zwierząt jest las?

- Jak rozumiecie powiedzenia „ Lasy to zielone płuca Ziemi”?

 

d) Słuchanie ciekawostek przyrodniczych na temat lasów

Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają szczególną wartość przyrodniczą, naukową, krajobrazową i kulturową. Ludzie dbają też o to, aby drzew było jak najwięcej. Wymyślili np. Dzień Drzew. W ramach tego święta organizują akcję sadzenia drzew.

 

2. „Zwierzęta” – interaktywne zabawy ruchowe

https://view.genial.ly/5e8f24d6602d4b0e2631178e

Dziecko wykonuje wylosowane ćwiczenie, tak długo, dopóki zegar nie zniknie.

 

3. Ćwiczenia w czytaniu (6-latki) – czytanie krótkiego tekstu (Karty pracy str. 92)

 

4. Gra interaktywna „Znajdź pojemnik” – połączenie ekologii z nauką kodowania

https://view.genial.ly/5e98aaef8a1e5e0e205e961f

 Zadaniem gracza jest wskazać pojemnik spełniający podane kryteria

 

KARTY PRACY proponowane do tematu:

5-latki – str. 76

6-latki – str. 92

Przeczytano: 312 razy. Wydrukuj|Do góry