22 kwietnia 2020 22:49 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: „Co nam daje las”
Cele:
1. Co nam daje las? – rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”
a) Rozwiążcie zagadkę:
W nim rosną drzewa,
w nim ptaki śpiewają.
W nim małe i duże
zwierzęta mieszkają. [las]
b) Posłuchajcie wiersza:
Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!
c) Odpowiedzcie na pytania:
- Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku?
- O co kukułka pytała dzieci?
- Co mówiły zwierzęta?
- Z czego się cieszyły zwierzęta?
- Co można robić, a czego nie można robić będąc w lesie?
- Dlaczego trzeba dbać o las?
- Czym dla zwierząt jest las?
- Jak rozumiecie powiedzenia „ Lasy to zielone płuca Ziemi”?
d) Słuchanie ciekawostek przyrodniczych na temat lasów
Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają szczególną wartość przyrodniczą, naukową, krajobrazową i kulturową. Ludzie dbają też o to, aby drzew było jak najwięcej. Wymyślili np. Dzień Drzew. W ramach tego święta organizują akcję sadzenia drzew.
2. „Zwierzęta” – interaktywne zabawy ruchowe
https://view.genial.ly/5e8f24d6602d4b0e2631178e
Dziecko wykonuje wylosowane ćwiczenie, tak długo, dopóki zegar nie zniknie.
3. Ćwiczenia w czytaniu (6-latki) – czytanie krótkiego tekstu (Karty pracy str. 92)
4. Gra interaktywna „Znajdź pojemnik” – połączenie ekologii z nauką kodowania
https://view.genial.ly/5e98aaef8a1e5e0e205e961f
Zadaniem gracza jest wskazać pojemnik spełniający podane kryteria
KARTY PRACY proponowane do tematu:
5-latki – str. 76
6-latki – str. 92