Aktualności - Mirosławiec Górny

19 kwietnia 2020 20:48 | Aktualności - Mirosławiec Górny

MOTYLKI - "Potęga wody" - propozycje aktywności na dzień 20.04.2020

 Temat dnia: „Potęga wody”

 

Cele:

- Kształtowanie świadomości ekologicznej

- Odkrywanie litery H, h małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter – małych i wielkich, drukowanych i pisanych

 

1.Oglądanie bajek edukacyjnych „W kontakcie z naturą” i  „Zanieczyszczenie rzek”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ - W kontakcie z naturą

https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y - Zanieczyszczenie rzek

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie

- Co zagraża przyrodzie?

- W jaki sposób możemy dbać o przyrodę?

 

2. Zabawy badawcze w wodą:

a) Badanie wody zanieczyszczonej olejem.

Rodzic wlewa do miski czystą wodę, a następnie trochę oleju.

Dzieci obserwują, jak olej utrzymuje się na powierzchni wody.

Następnie rodzic zanurza w misce pióro (lub inny przedmiot) i je wyjmuje. Dzieci obserwują, jak olej osadził się na piórze.

Rodzic pomaga dzieciom dojść do wniosku, że olej pływa na powierzchni, ponieważ jest lżejszy od wody.

Pióro po wyjęciu z wody zmieszanej z olejem jest posklejane. Rodzic wyjaśnia dzieciom, że oceany i rzeki, na których powierzchni pływają zanieczyszczenia oleiste, takie jak np. ropa naftowa, są niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza ptaków. Ich pióra sklejają się i robią się cięższe, co uniemożliwia latanie i ptaki giną.

 

b) Oczyszczanie wody.

Rodzic ustawia na ceracie słoik bez wieczka, z umocowaną na jego wierzchu gazą (filtrem), oraz szklane naczynie z wodą zanieczyszczoną kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem.

Przelewa zanieczyszczoną wodę do słoika.

Dzieci obserwują, jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie.

Dochodzą do wniosku, że filtr zatrzymuje zanieczyszczenia – oczyszcza wodę. Rodzic zwraca uwagę dzieciom, że ludzie dostrzegli niekorzystny wpływ zanieczyszczonej wody na środowisko i postanowili ją oczyszczać.

Wyjaśnia znaczenie słowa ściek.

 

- Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób możemy chronić wodę?

 

3. Zabawa ruchowo- naśladowcza „Wszystko wodne”

Potrzebne są kartoniki z liczbami: 2, 4, 6, 8, 10.

Rodzic pokazuje kartoniki z liczbami. Dzieci naśladują czynności:

- na: 2 – pływanie,

- na - 4 – mycie się,

- na - 6 – padający deszcz,

- na - 8 – bieganie po płytkiej wodzie,

- na - 10 – chodzenie z parasolką.

 

4. Odkrywanie litery: H, h małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

a)      „Co na obrazku pili Ada, Olek i tata? (Karty pracy 5-latki – strona 70, 6-latki – strona 84) Podzielcie słowo „herbata” na sylaby: her-ba-ta, a następnie na głoski: h-e-r-b-a-t-a

b)      Ułóżcie z klocków lub kartoników czerwonych i niebieskich model wyrazu herbata.

c)      Spróbujcie wymienić słowa, w których głoskę h słychać: na początku wyrazu i w środku wyrazu.

d)      Przyjrzyjcie się jak wygląda pisana litera H, h mała i wielka.

 

Rysujcie palcem

- pośladzie (wzorze),

- spróbujcie palcem napisać literę H, h mamie na plecach,

- na tacce z kaszą, mąką lub piaskiem.

Pamiętajcie o kierunku pisania.

Poniżej znajduje się link (wzór litery i kierunek pisania):

https://www.google.pl/search?q=litera+pisana+H&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=kDqGu4hHG_WEMM%253A%252CSFB_Eg_PcAhJhM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSlcIseaI0wMzRbKt98uMGCqIpuOg&sa=X&ved=2ahUKEwj3t8qQpPToAhVMiYsKHR2lDckQ9QEwAXoECAkQGg#imgrc=kDqGu4hHG_WEMM:

 

e)      Spróbujcie pisać literę H, h w tunelu

https://www.google.pl/search?q=litera+pisana+H&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=kDqGu4hHG_WEMM%253A%252CSFB_Eg_PcAhJhM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSlcIseaI0wMzRbKt98uMGCqIpuOg&sa=X&ved=2ahUKEwj3t8qQpPToAhVMiYsKHR2lDckQ9QEwAXoECAkQGg#imgrc=mkupuIrO9fpNxM

 

f)       dla chętnych – napiszcie literę H, h po śladzie

https://www.google.pl/search?q=litera+pisana+H&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=kDqGu4hHG_WEMM%253A%252CSFB_Eg_PcAhJhM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSlcIseaI0wMzRbKt98uMGCqIpuOg&sa=X&ved=2ahUKEwj3t8qQpPToAhVMiYsKHR2lDckQ9QEwAXoECAkQGg#imgrc=pFNI6fFd-ODkBM

 

KARTY PRACY proponowane do tematu

5-latki – str. 70-71

6-latki – str. 84-87

Przeczytano: 302 razy. Wydrukuj|Do góry