19 kwietnia 2020 20:48 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: „Potęga wody”
Cele:
- Kształtowanie świadomości ekologicznej
- Odkrywanie litery H, h małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter – małych i wielkich, drukowanych i pisanych
1.Oglądanie bajek edukacyjnych „W kontakcie z naturą” i „Zanieczyszczenie rzek”.
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ - W kontakcie z naturą
https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y - Zanieczyszczenie rzek
Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie
- Co zagraża przyrodzie?
- W jaki sposób możemy dbać o przyrodę?
2. Zabawy badawcze w wodą:
a) Badanie wody zanieczyszczonej olejem.
Rodzic wlewa do miski czystą wodę, a następnie trochę oleju.
Dzieci obserwują, jak olej utrzymuje się na powierzchni wody.
Następnie rodzic zanurza w misce pióro (lub inny przedmiot) i je wyjmuje. Dzieci obserwują, jak olej osadził się na piórze.
Rodzic pomaga dzieciom dojść do wniosku, że olej pływa na powierzchni, ponieważ jest lżejszy od wody.
Pióro po wyjęciu z wody zmieszanej z olejem jest posklejane. Rodzic wyjaśnia dzieciom, że oceany i rzeki, na których powierzchni pływają zanieczyszczenia oleiste, takie jak np. ropa naftowa, są niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza ptaków. Ich pióra sklejają się i robią się cięższe, co uniemożliwia latanie i ptaki giną.
b) Oczyszczanie wody.
Rodzic ustawia na ceracie słoik bez wieczka, z umocowaną na jego wierzchu gazą (filtrem), oraz szklane naczynie z wodą zanieczyszczoną kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem.
Przelewa zanieczyszczoną wodę do słoika.
Dzieci obserwują, jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie.
Dochodzą do wniosku, że filtr zatrzymuje zanieczyszczenia – oczyszcza wodę. Rodzic zwraca uwagę dzieciom, że ludzie dostrzegli niekorzystny wpływ zanieczyszczonej wody na środowisko i postanowili ją oczyszczać.
Wyjaśnia znaczenie słowa ściek.
- Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób możemy chronić wodę?
3. Zabawa ruchowo- naśladowcza „Wszystko wodne”
Potrzebne są kartoniki z liczbami: 2, 4, 6, 8, 10.
Rodzic pokazuje kartoniki z liczbami. Dzieci naśladują czynności:
- na: 2 – pływanie,
- na - 4 – mycie się,
- na - 6 – padający deszcz,
- na - 8 – bieganie po płytkiej wodzie,
- na - 10 – chodzenie z parasolką.
4. Odkrywanie litery: H, h małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
a) „Co na obrazku pili Ada, Olek i tata? (Karty pracy 5-latki – strona 70, 6-latki – strona 84) Podzielcie słowo „herbata” na sylaby: her-ba-ta, a następnie na głoski: h-e-r-b-a-t-a
b) Ułóżcie z klocków lub kartoników czerwonych i niebieskich model wyrazu herbata.
c) Spróbujcie wymienić słowa, w których głoskę h słychać: na początku wyrazu i w środku wyrazu.
d) Przyjrzyjcie się jak wygląda pisana litera H, h mała i wielka.
Rysujcie palcem
- pośladzie (wzorze),
- spróbujcie palcem napisać literę H, h mamie na plecach,
- na tacce z kaszą, mąką lub piaskiem.
Pamiętajcie o kierunku pisania.
Poniżej znajduje się link (wzór litery i kierunek pisania):
e) Spróbujcie pisać literę H, h w tunelu
f) dla chętnych – napiszcie literę H, h po śladzie
KARTY PRACY proponowane do tematu
5-latki – str. 70-71
6-latki – str. 84-87