09 czerwca 2020 22:24 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże
Temat dnia: Miejsca letniego wypoczynku
Cele:
- poznawanie miejsc letniego wypoczynku (z wykorzystaniem mapy Polski), wprowadzanie wyrazów do czytania całościowego,
- poznawanie sposobów spędzania czasu wolnego latem,
- rozwijanie wyobraźni twórczej,
- opanowanie melodii i tekstu piosenki,
- wyrabianie zdolności swobodnej improwizacji ruchowej przy muzyce.
1. Jedziemy na wakacje – zabawa inscenizacyjna na podstawie utworu E. Stadtmüller Wakacyjny pociąg.
Jedzie pociąg wakacyjny,
pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki
na peron bajkowy!
Ref.: Stuku-puk, stuku-puk,
mkną koła po szynach.
Już się nowa, kolorowa
przygoda zaczyna.
Pierwsza stacja – wieś wesoła:
łąki, lasy, pole.
Zaraz tutaj urządzimy
zielone przedszkole.
Nauczymy kota liczyć,
a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak,
jak przedszkolak bryka.
Ref.: Stuku-puk...
Druga stacja to Podhale,
piękne górskie szczyty,
a ze szczytów, jak wiadomo,
widok znakomity.
Bajki będą opowiadać
potoki i skały,
bo w nich mieszka duch starego
bajarza Sabały.
Ref.: Stuku-puk...
Trzecia stacja to jezioro,
widać je z daleka.
Żabi chórek już z koncertem
niecierpliwie czeka.
Już po falach się ścigają
żaglówki, kajaki
i dmuchany hipopotam
malowany w maki.
Ref.: Stuku-puk...
Czwarta stacja to już morze,
szerokie, głębokie,
i wspaniała piaskownica,
większa niż przed blokiem.
Na tej wielkiej piaskownicy
czy, jak mówią, plaży
może skarby bursztynowe
znaleźć nam się zdarzy?
Ref: Stuku-puk...
2. Zabawa inscenizacyjna na podstawie utworu.
Tosiu i Kacperku spróbujcie pobawić się wspólnie z rodzicami i rodzeństwem.
Potrzebujemy:
Odtwarzacz CD, nagranie skocznej muzyki (lub odgłosu jadącego pociągu), krzesełko dla każdego dziecka, kartoniki z wyrazami do czytania całościowego, które dzieci już poznały, i z nowymi wyrazami: wieś, Podhale, jezioro, morze.
- Rodzic prosi dziecko o podejście do swojego krzesełka i ustawienie go na środku pokoju
w rzędzie. Rodzic także stawia krzesełko.
Zapoznaje dziecko z zasadami zabawy:
− podczas zwrotek (stacji) dzieci naśladują wysiadanie z pociągu i zajmują miejsce
w kręgu na dywanie, gdzie będą wykonywać zadanie,
− na słowa: Jedzie pociąg wakacyjny… wracają do pociągu, zajmują miejsca na krzesełkach (za każdym razem inne);
Rodzic włącza żywą, specjalnie dobraną muzykę (lub odgłosy jadącego pociągu),
− podczas refrenu dzieci powtarzają bardzo wyraźnie słowa rymowanki, dzieląc je na sylaby: Stu-ku-puk, stu-ku-puk, mkną ko-ła po szy-nach. Już się no-wa, ko-lo-ro-wa przy-go-da za-czy-na,
i jednocześnie uderzają rytmicznie rękami o swoje uda, a stopami
o podłogę.
Rodzic pokazuje dziecku mapę Polski. Przypomina, że jest to mapa naszego kraju. Pokazuje miejsce, w którym znajduje się dom i Przedszkole. Następnie informuje dziecko, że na mapie oprócz miejscowości, można znaleźć także inne informacje, np. za pomocą różnych kolorów przedstawia się ukształtowanie terenu. Kolorem niebieskim zaznaczone są rzeki, jeziora i morze, zielonym – niziny,
a żółtym – wyżyny. Rodzic wyjaśnia dziecku te pojęcia. Najwyższe góry zaznaczone są na brązowo. Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się mapie i powiedziało, jakiego koloru jest najwięcej. Wyjaśnia, co to oznacza (w krajobrazie naszego kraju dominują niziny).
Dzieci siedzą na dywanie, obok nich znajduje się mapa. Rodzic opowiada dzieciom, o różnych stacjach:
- STACJA WIEŚ:
Odpowiadamy na pytanie: Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi? Podajemy propozycje spędzenia wolnego czasu, Przykłady spędzania czasu na wsi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich itd. Dziecko z pomocą rodzica odszukuje na mapie Polski, miejsca poza aglomeracjami miejskimi.
- STACJA PODHALE:
R. wskazuje położenie Podhala na mapie Polski, odpowiadamy na pytanie: Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach? Przykłady spędzania czasu w górach: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itd.
- STACJA JEZIORO:
R. podaje nazwy rejonów w Polsce, gdzie jest dużo jezior, np. Mazury, a także nazwę jeziora położonego najbliżej przedszkola. Następnie wspólnie odpowiadamy na pytanie: Co ciekawego można robić na wakacjach nad jeziorem? Przykłady spędzania czasu nad jeziorem: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek itd.
- STACJA MORZE:
R. prosi o przypomnienie nazwy naszego polskiego morza. Utrwala nazwę: Morze Bałtyckie. Pokazuje dziecku Bałtyk na mapie Polski. Odpowiadamy na pytanie: Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem? Przykłady spędzania czasu nad morzem: opalanie się, zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych itd.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym na dywanie.
Rodzic odtwarza nagranie z muzyką instrumentalną (np. znaną dzieciom melodię piosenki o pociągu) i zaprasza dzieci na wycieczkę.
Ostrożnie przejeżdża między nimi. Kogo dotknie, ten wsiada do pociągu – chwyta z tyłu za biodra ostatniego dziecka. W taki sposób są wybierane kolejne dzieci.
Pociąg stopniowo się wydłuża.
Gdy wszystkie dzieci wsiądą do pociągu, wypowiadają w ustalonym rytmie ciche szszszsz.
3. Śpiewanie piosenki Przeboje Pana Tik-Taka - Kolorowe lato - jak zwykle co roku połączona z improwizacją ruchową.
https://www.youtube.com/watch?v=aRkzeeEwq3E
Karty Pracy nr 58 i 59