Aktualności

09 czerwca 2020 22:21 | Aktualności

Muchomorki - "Miejsca letniego wypoczynku" - propozycje na dzień 10.06.2020r.

Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże

Temat dnia: Miejsca letniego wypoczynku

Cele:

- poznawanie miejsc letniego wypoczynku (z wykorzystaniem mapy Polski), wprowadzanie wyrazów do czytania całościowego,

- poznawanie sposobów spędzania czasu wolnego latem,

- rozwijanie wyobraźni twórczej,

- opanowanie melodii i tekstu piosenki,

- wyrabianie zdolności swobodnej improwizacji ruchowej przy muzyce.


1. Jedziemy na wakacje – zabawa inscenizacyjna na podstawie utworu E. Stadtmüller Wakacyjny pociąg.

  • Wprowadzenie w tematykę zajęć.

Pytamy dzieci: Wiecie gdzie i z kim w tym roku możecie wybrać się na wakacje?  Po odpowiedzi na pytanie R. informuje dzieci, że Olek i Ada, także wyjeżdżają na wakacje. Zaprasza dzieci do zapoznania się z miejscami, do których jadą, prosi o otworzenie kart pracy na odpowiedniej stronie.

  • Karty Pracy, c.5,str. 67
  • Słuchanie wiersza

Jedzie pociąg wakacyjny,

pociąg kolorowy.

Już wjeżdżają wagoniki

na peron bajkowy!

Ref.: Stuku-puk, stuku-puk,

mkną koła po szynach.

Już się nowa, kolorowa

przygoda zaczyna.

Pierwsza stacja – wieś wesoła:

łąki, lasy, pole.

Zaraz tutaj urządzimy

zielone przedszkole.

Nauczymy kota liczyć,

a tańczyć konika.

Niech zobaczy każdy cielak,

jak przedszkolak bryka.

Ref.: Stuku-puk...

Druga stacja to Podhale,

piękne górskie szczyty,

a ze szczytów, jak wiadomo,

widok znakomity.

Bajki będą opowiadać

potoki i skały,

bo w nich mieszka duch starego

bajarza Sabały.

Ref.: Stuku-puk...

Trzecia stacja to jezioro,

widać je z daleka.

Żabi chórek już z koncertem

niecierpliwie czeka.

Już po falach się ścigają

żaglówki, kajaki

i dmuchany hipopotam

malowany w maki.

Ref.: Stuku-puk...

Czwarta stacja to już morze,

szerokie, głębokie,

i wspaniała piaskownica,

większa niż przed blokiem.

Na tej wielkiej piaskownicy

czy, jak mówią, plaży

może skarby bursztynowe

znaleźć nam się zdarzy?

Ref: Stuku-puk...


2. Zabawa inscenizacyjna na podstawie utworu.

Potrzebujemy:
Odtwarzacz CD, nagranie skocznej muzyki (lub odgłosu jadącego pociągu), krzesełko dla każdego dziecka, kartoniki z wyrazami do czytania całościowego, które dzieci już poznały, i z nowymi wyrazami: wieś, Podhale, jezioro, morze.

- Rodzic prosi dziecko o podejście do swojego krzesełka i ustawienie go na środku pokoju
w rzędzie. Rodzic także stawia krzesełko.

Zapoznaje dziecko z zasadami zabawy:

− podczas zwrotek (stacji) dzieci naśladują wysiadanie z pociągu i zajmują miejsce
w kręgu na dywanie, gdzie będą wykonywać zadanie,

− na słowa: Jedzie pociąg wakacyjny… wracają do pociągu, zajmują miejsca na krzesełkach (za każdym razem inne);

Rodzic włącza żywą, specjalnie dobraną muzykę (lub odgłosy jadącego pociągu),

− podczas refrenu dzieci powtarzają bardzo wyraźnie słowa rymowanki, dzieląc je na sylaby: Stu-ku-puk, stu-ku-puk, mkną ko-ła po szy-nach. Już się no-wa, ko-lo-ro-wa przy-go-da za-czy-na,
 i jednocześnie uderzają rytmicznie rękami o swoje uda, a stopami
o podłogę.

  • Praca z mapą Polski

Rodzic pokazuje dziecku mapę Polski. Przypomina, że jest to mapa naszego kraju. Pokazuje miejsce, w którym znajduje się dom i Przedszkole. Następnie informuje dziecko, że na mapie oprócz miejscowości, można znaleźć także inne informacje, np. za pomocą różnych kolorów przedstawia się ukształtowanie terenu. Kolorem niebieskim zaznaczone są rzeki, jeziora i morze, zielonym – niziny,
 a żółtym – wyżyny. Rodzic wyjaśnia dziecku te pojęcia. Najwyższe góry zaznaczone są na brązowo. Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się mapie i powiedziało, jakiego koloru jest najwięcej. Wyjaśnia, co to oznacza (w krajobrazie naszego kraju dominują niziny).

  • Wykonywanie zadań na poszczególnych stacjach – praca z mapą Polski.

Dzieci siedzą na dywanie, obok nich znajduje się mapa. Rodzic opowiada dzieciom,  o różnych stacjach:

- STACJA WIEŚ:

Dzieci odpowiadają na pytanie: Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi? Podają swoje propozycje spędzenia wolnego czasu, Przykłady spędzania czasu na wsi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich itd. Dziecko z pomocą rodzica odszukuje na mapie Polski, miejsca poza aglomeracjami miejskimi.

- STACJA PODHALE:

R. wskazuje po­łożenie Podhala na mapie Polski, dzieci odpowiadają na pytanie: Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach? Przykłady spędzania czasu w górach: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itd.

- STACJA JEZIORO:

R. podaje nazwy rejonów w Polsce, gdzie jest dużo jezior, np. Mazury, a także nazwę jeziora położonego najbliżej przedszkola. Następnie dzieci odpowiadają na pytanie: Co ciekawego można robić na wakacjach nad jeziorem? Przykłady spędzania czasu nad jeziorem: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek itd.

- STACJA MORZE:

R. prosi o przypo­mnienie nazwy naszego polskiego morza. Utrwala nazwę: Morze Bałtyckie. Prosi dzieci o wskazanie Bałtyku na mapie Polski. Dzieci  odpowiadają na pytanie: Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem? Przykłady spędzania czasu nad morzem: opalanie się, zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych itd.

 

  • Zabawa ruchowa Wakacyjny pociąg. (do zabawy zapraszamy wszystkich domowników)
    Odtwarzacz CD, nagranie muzyki instrumentalnej.

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym na dywanie.

Rodzic odtwarza nagranie z muzyką instrumentalną (np. znaną dzieciom melodię piosenki o pociągu) i zaprasza dzieci na wycieczkę.

Ostrożnie przejeżdża między nimi. Kogo dotknie, ten wsiada do pociągu – chwyta z tyłu za biodra ostatniego dziecka. W taki sposób są wybierane kolejne dzieci.

Pociąg stopniowo się wydłuża.

Gdy wszystkie dzieci wsiądą do pociągu, wypowiadają w ustalonym rytmie ciche szszszsz.


3. Nauka piosenki Przeboje Pana Tik-Taka - Kolorowe lato - jak zwykle co roku połączona z improwizacją ruchową.

https://www.youtube.com/watch?v=aRkzeeEwq3E


Karty Pracy, str.68.

Przeczytano: 291 razy. Wydrukuj|Do góry