Aktualności

08 czerwca 2020 22:11 | Aktualności

Muchomorki - "Skarb Bałtyku" - propozycje na dzień 09.06.2020r.

Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże

Temat dnia: Skarb Bałtyku

Cele:

- poprawnie odpowiada na pytania związane z treścią wysłuchanego opowiadania, wypowiada się na  temat ilustracji w książce,

- opisuje historię powstania bursztynu, podaje sposoby jego wykorzystania,

- wymienia skarby, które można znaleźć w morzu,

- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.


1. Wakacje nad morzem – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Bursztynek.

  • Muszle. Wprowadzenie w tematykę zajęć.

Muszle (różnego kształtu i różnej wielkości).

R. przekazuje dziecku  muszle różnego kształtu i różnej wielko­ści. Prosi dzieci, aby przekazywały je uważnie oglądały, przykładały do ucha i nasłu­chiwały dobiegających z nich odgłosów. Dzieci oglądają muszle. Wsłuchują się w dobiegające od­głosy. Następnie opisują i porównują wygląd wszystkich muszli. N. pyta dzieci, czy wiedzą, dlaczego w muszlach słychać szum i czy rzeczywiście jest to szum morza. Uzupełnia wypowiedzi dzieci.

CIEKAWOSTKA: Przykładając muszlę do ucha, w rzeczywistości słyszymy dźwięki dobiegające z otoczenia (podobny efekt otrzymamy, gdy przyłożymy do ucha filiżankę lub dłoń). Muszla przyłożona do ucha działa jak rezonator – dźwięki odbijają się od ścianek i ulegają wzmocnieniu. Efekt dźwiękowy zależy od kształtu i wielkości muszli.

R. pyta dzieci: Gdzie można znaleźć muszle? Co jeszcze można znaleźć nad morzem podczas letniego wypoczynku? Zaprasza dzieci do wysłuchania opowiadania.

  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Bursztynek.

Książka (s. 84–87) dla każdego dziecka.

Dzieci otwierają książki i słuchają opowiadania czytanego przez Rodzica. Oglądają ilustracje.

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcze­śniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.

– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.

– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byli­śmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.

Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.

– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.

– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.

– Nie wiem, nie sprawdzałam.

Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.

– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.

„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.

Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.

– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.

Do pokoju przybiegła Ada.

– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.

– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.

– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.

– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad  Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu... Wiatr od morza kołysał gałęziami pradaw­nych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.

Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.

– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.

Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

  • Rozmowa na temat opowiadania.

Książka (s. 84–87) dla każdego dziecka.

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, R. pyta dzieci: O czym rozmawiały dzieci w grupie? Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?

  • Rozmowa na temat bursztynu. Poznawanie sposobów wykorzystania bursztynu.

Przedmioty i/lub obrazki przedstawiające różne ozdoby wykonane z bursztynu, książka, s. 87, mapa Polski.

R. pyta dzieci: Gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn? Pokazuje na mapie miejscowości, w których na plażach po sztormach można znaleźć bursztyn. Pyta: Co to jest bursztyn? Do czego wykorzystuje się bursztyn? Uzupełnia wypowiedzi dzieci. Następnie rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne ozdoby wykonane z bursztynu. Prosi dzieci o ich krótkie opisanie.

https://www.google.com/searchq=ozdoby++z+bursztynu&sxsrf=
ALeKk02m7BMgJrcAFkI_WZaChRXuk1U3jQ:1591606856020
&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjBkZnK7fHpA
hUIHHcKHV6uC_UQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=
655#imgrc=YDk-ZIF3xG8aRM

Po pokazaniu dzieciom ozdób wykonanych z bursztynu, pytamy dzieci:

Jakie skarby, oprócz bursztynu, można znaleźć w Bałtyku oraz na polskiej plaży?

Uzupełnia wy­powiedzi dzieci. Wyjaśnia, skąd się wzięły muszle w morzu. Przekazuje także informacje o innych morzach i innych morskich skarbach, np. rafach koralowych i perłach w muszlach. Informujemy, że koral i perły, podobnie jak bursztyn, są wykorzystywane do produkcji biżuterii. Przypomina o konieczności ochrony wód morskich przed zanieczyszczeniami.


2. Zabawa Rejs po Bałtyku.

https://www.youtube.com/watch?v=gsm9znBUjZc


3. Ćwiczenia gimnastyczne

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa i wyprostna – Z krążkiem na głowie.

Dzieci maszerują po obwodzie koła. Otrzymują krążki od R. Kładą je na głowach i idą ostrożnie, aby nie zgubić krążków (zamiast krążków może być złożona ścierka).

  • Zabawa bieżna Samochody.

Dzieci trzymają krążki jak kierownicę samochodu. Kiedy R. podniesie do góry krążek zielony, poru­szają się w różnych kierunkach sali z wymijaniem się; kiedy trzyma krążek czerwony – zatrzymują się.


Karty Pracy, str. 67.

Przeczytano: 304 razy. Wydrukuj|Do góry