Aktualności

23 kwietnia 2020 21:36 | Aktualności

Muchomorki - "Mali ekolodzy" - propozycje na dzień 24.04.2020r.

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę

Temat dnia: Mali ekolodzy

Cele:

- poznawanie znaczenia nowych słów: ekolog, recykling,

- kształtowanie nawyków proekologicznych,

- rozwijanie sprawności fizycznej.


1. Segregujemy śmieci – zabawy inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej-Zarem­by Kosz.

  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Kosz.

Książka (s. 66–67) dla każdego dziecka.

Dzieci otwierają książki i słuchają opowiadania czytanego przez N.

Naprzeciwko budynku szkoły, między wysokimi blokami leżał park miejski. Wiosną zielenił się pośród białych budynków jak morze o połyskliwych wodach. W samym środku parku była fontanna, a dookoła niej stały ławki dla zmęczonych spacerowiczów. Obok jednej z ławek znajdował się kosz na śmieci. Nie różnił się niczym od innych koszy w parku. Wisiał na metalowym stojaku, więc czasami, gdy wiał silny wiatr, kołysał się, zgrzytając cicho.

Pewnego słonecznego dnia Grzesiek i Piotrek wracali ze szkoły przez park. Grzesiek poczęstował kolegę gumą do żucia. Piotrek podziękował. Obaj odwinęli gumy, ale tylko Grzesiek wrzucił papierek do kosza, Piotrek zaś rzucił swój na chodnik. Rozległo się nieprzyjemne zgrzytnięcie, jednocześnie coś błysnęło przed oczami Piotrka. Wydawało się mu, że kosz spojrzał na niego groźnymi, wężowymi ślepiami. Chłopiec zajrzał nawet do środka, żeby sprawdzić, czy w koszu nie ukryło się jakieś zwierzę. Na dnie leżał tylko papierek wrzucony przez Grześka.

– Czego tam szukasz? – zdziwił się kolega.

– Własnego rozumu – Piotrek zażartował sam z siebie.         

W ciągu kolejnych dni przechodziło obok kosza wiele osób. Większość z nich postępowała ze swoimi śmieciami jak Grzesiek, ale niestety, byli i tacy śmieciarze jak Piotr. Nawet nie patrzyli, gdzie rzucają papierki, kartony czy butelki. Ania, ładna brunetka z zadartym nosem, rzuciła karton po soku w krzaki za koszem. Wojtek, wysoki jak koszykarz, rzucił torebkę po orzeszkach pod nogi. Jeden pan w kraciastych spodniach wrzucił foliową torebkę między kwiaty na rabatce. Kosz zgrzytał raz po raz, ale kto by się przestraszył zgrzytających zawiasów zwykłego kosza na śmieci.

Nocą jednak wszystkim, którzy śmiecili w parku, przyśnił się kosz. Łypał na nich zimnymi oczami, zrywał się z metalowego stojaka i zmieniał ich sny w przerażające koszmary. Panu
w kraciastych spodniach przyśniło się, że ogromna, sprasowana kula śmieci wielkości piętrowego budynku toczy się wprost na niego, a on nie może się ruszyć. Wojtka, wysokiego jak koszykarz, sen uwięził w labiryncie, którego jedyne wyjście zasypały zwały śmieci. Anię, ładną brunetkę
z zadartym nosem, oblazły śliskie larwy owadów, które wysypały się
z przepastnego kosza z jej snu. To było straszne przeżycie! Kosz ze snu Piotrka zmienił się
w gigantyczną, włochatą stonogę. Jej przerażająca paszcza rozwarła się nagle, Piotrek wrzasnął: „Ratunku!” i spadł z łóżka na twardą podłogę.

Sny powtarzały się wielokrotnie. Osoby, które zaśmiecały park, zapamiętały je na bardzo długo
 i nigdy więcej nie wyrzucały śmieci pod nogi, w trawę czy w krzaki. Nawet wtedy, gdy w parku wymieniono kosze na nowe, nie chciały ryzykować i zawsze wrzucały śmieci tam, gdzie ich miejsce. Każdy śmieć przypominał im koszmarne sny, których mogli uniknąć, gdyby dbali
o czystość i porządek.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

Książka (s. 66–67).

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce i opowiadają, co robili ludzie ze śmieciami w parku. Z po­mocą rodzica odczytują wypowiedzenia: Ale bałagan, ale brudno. Nikt tu nie dba o to, żeby odpady były na swoim miejscu. Wstyd! Tak nie robimy! Teraz w parku każdy odpad trafia w odpowiednie miejsce. Oby tak było dalej! Następnie liczą na palcach,
z ilu słów składa się każde wypowiedzenie, i podają ich liczbę. Mówią, które z nich jest najdłuższe, a które – najkrótsze. Pytamy także: Ile koszy na śmieci znajdowało się w parku? Co wyobrażały sobie osoby spacerujące po parku?

Jak można nazwać osobę, która dba o środowisko. Uzupełnia wypowiedzi dzieci. Wy­jaśnia znaczenie słowa ekolog.

Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.


Rady na odpady

Dzieci oglądają filmik: https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

Zadajemy pytania: O czym był film? Czy dzieci na początku chciały segregować odpady? Jakie były kolory pojemników w filmie? Jaki kolor powinien mieć pojemnik, do którego chcemy wrzucić: butelkę plastikową, butelkę szklaną, gazetę? Co to znaczy recykling?


Recykling to proces ponownego wykorzystania odpadów – wykonywanie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane lub metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem lub me­talem.


2. Zabawa w formie opowieści ruchowej Mali ekolodzy.

Kartki w kolorach: niebieskim, żółtym i zielonym, nagranie odgłosów ptaków https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4&t=15s

Zawieszamy w trzech miejscach pokoju kartki w kolorach: niebieskim, żółtym i zielonym. Następnie za­praszamy dzieci na spacer do parku. Włączamy nagranie i snujemy opowieść, podczas której dzieci nasłuchują śpiewu ptaków, uśmiechają się, podskakują, spacerują, a następnie pochylają się, przykucają, naśla­dują zbieranie napotkanych śmieci ( wymieniamy jakie) i wrzucanie ich do odpowiednich pojem­ników, a także sadzenie wyrwanych roślin, zbieranie złamanych gałązek, porządkowanie zieleni itp.


3. Zabawa ruchowa z elementem skłonu – Wyrzuć śmieci! Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Co kilka kroków wykonują skłon i naśladują podnoszenie śmieci. Na hasło: Wyrzuć śmieci! dzieci odliczają, wykonują jeszcze trzy kroki, podnoszą kolejne śmieci, po czym prostują się i naśladują wrzucanie śmieci do kosza.


Karty Pracy cz.4 str. 78,79.

Przeczytano: 254 razy. Wydrukuj|Do góry