23 kwietnia 2020 21:24 | Aktualności
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody
Cele:
• rozwijanie świadomości ekologicznej,
• poszerzanie wiedzy na temat kwiatów
• Słuchanie wiersza B. Formy Dzieci dbają o środowisko.
W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci.
Nie łamią gałęzi,
dbają o rośliny,
podczas wycieczek do lasu
nie płoszą zwierzyny.
Często też dorosłym
dobry przykład dają
– w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.
• Stworzenie plakatu Jestem przyjacielem przyrody na podstawie wysłuchanego wiersza z wykorzystaniem flamastrów, gazet, kleju, nożyczek.
• Zabawa przyrodnicza Kwiaty cięte i kwiaty doniczkowe.
Kilka kwiatów ciętych, wazon, kwiat doniczkowy z podstawką, gazeta, woda.
R. prezentuje kwiaty: cięte i doniczkowe. Pyta dzieci, jaka jest różnica między nimi. Następnie delikatnie wyjmuje kwiat doniczkowy nad gazetą. Pokazuje jego korzenie (i ponownie wsadza kwiat do doniczki), pytając, do czego, ich zdaniem, służą roślinie. Jeśli dzieci nie wiedzą, nalewa na podstawkę trochę wody i w ciągu dnia wraz z dziećmi obserwuje, co się stanie.
Kolejnym etapem zadania jest wskazanie kwiatów ciętych (i uzasadnienie tej nazwy), ich wąchanie, a także wspólne ułożenie kompozycji w wazonie. Zadanie powinna kończyć odpowiedź dzieci na pytania R.: Czy umiecie dbać o kwiaty? Czy będziecie to robić?
Karta pracy, cz. 2, nr 37
• Zabawa matematyczna Gdzie jest...?
Obrazek przedstawiający dowolny krajobraz (np. las).
R. pokazuje obrazek. Prosi dziecko, aby opisało, gdzie jest jakiś przedmiot/jakieś zwierzę itp.
(np. Gdzie jest słońce? Gdzie jest drzewo?).
Chodzi o to, aby dziecko używało słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod itp.)
Opowiadanie ” Dobre rady na odpady, czyli ekologiczny Czerwony Kapturek
Rozmowa na temat utworu.
- Co zobaczył Kapturek podczas spaceru?
- Kto zrobił bałagan w lesie?
- Co zrobił Czerwony Kapturek, gdy odkrył, kto odpowiada za ten bałagan?
- Co leśniczy kazał zrobić wilkowi?
- Wyjaśnienie pojęcia – „Segregacja” – sposób gromadzenia odpadów, polegający na ich podziale ze względu na rodzaj materiału z którego zostały wytworzone, celem ich jest powtórne wykorzystanie. Pokazanie i omówienie do czego służą pojemniki i dlaczego mają różne kolory (każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów). Wyjaśnienie do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy (czerwony-metal, żółty-plastik, niebieski-papier, zielony-szkło)
- Czy wilk zmienił swoją postawę?