Aktualności

14 kwietnia 2020 07:37 | Aktualności

Muchomorki - "Gramy w zielone" - propozycje na dzień 14.04.2020r.

Temat kompleksowy: Wiosna na wsi

Temat dnia: Gramy w zielone

Cele:

  • wzbogacanie wiedzy o środowisku przyrodniczym,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • poznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter, rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem prostych tekstów,
  • rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni twórczej.


1. Wskazywanie w otoczeniu przyrodniczym wszystkiego, co ma kolor zielony.

Prosimy, aby dzieci zamknęły oczy i przypomniały sobie rzeczy, rośliny, zwierzęta, które są całe zielone. Po wysłuchaniu wszystkich przykładów pytamy: W jakiej porze roku jest najwięcej koloru zielonego? Prosi o uzasadnienie odpowiedzi. W jakim miejscu wiosną możemy najczęściej zobaczyć kolor zielony? ( w lesie, na łące)

2. Poznawanie roli barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Zadajemy pytanie: - Czy znacie zwierzęta, które barwą i wzorem na ciele upodobniły się do środowiska, w jakim żyją? (np. kameleon, pasikonika, rzekotki drzewnej, gąsienicy).

Pytamy: Jak myślicie, dlaczego żabka ma kolor zielony? Jakie znacie jeszcze inne zwierzęta w kolorze zielonym? Co by było, gdyby żabka miała kolor czerwony?

Barwa ochronna ma na celu upodobnienie się zwierząt do środowiska, w jakim żyją. Czasem jest jedyną obroną przed wrogami. Pasikonik, mieszkaniec traw, jest cały zielony. Podobnie jak rzekotka drzewna, która żyje wśród liści. Gąsienicy zielony kolor pozwala z powodzeniem ukryć się na powierzchni liścia. Niedźwiedź polarny ma przez cały rok białą sierść. Wszystko, co go otacza, a więc śnieg i lód, jest także białe. Mistrzem kamuflażu jest gekon liścioogonowy, który ukrywa się przed drapieżnikami np. w Parku Narodowym na Madagaskarze.

3. Odkrywanie litery ż: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej.

-Wyodrębnienie wyrazu podstawowego - żaba.

Zagadka:

Gdy w gęstej siedzi trawie,
jest niewidoczna prawie.
Kum – kum! Tak się odzywa.
Czy wiesz jak się nazywa?

Dzieci dzielą słowo "żaba" na głoski. Liczą, ile jest w słowie sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę "ż" słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa, rysują palcem w powietrzu literkę, na kolanie, na plecach mamy. Zwracamy uwagę, że głoska ż na końcu wyrazu często jest słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż. Aby się przekonać, czy wybraliśmy dobre słowo, warto powiedzieć: jeden garaż, dwa garaże.

4. W magicznym, zielonym świecie – zajęcia plastyczne.

Dla każdego dziecka: zielona farba, pędzelek, kartka.

  • Rozwiązywanie zagadki I. Fabiszewskiej.

Taki kolor mają liście,

taki kolor trawa ma.

Taki kolor ma też światło,

gdy po pasach idę ja.

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

Pytamy: O jakim kolorze była zagadka? Proponujemy dzieciom wykonanie pracy na temat:
W magicznym, zielonym świecie. Przypominamy, że każdy namalowany na kartce element musi mieć kolor zielony.

  • Samodzielne wykonanie prac przez dzieci.

Dzieci malują na kartkach wymyślony przez siebie, magiczny, zielony świat. Starają się zapełnić całą powierzchnię kartki. Na koniec dzieci opowiadają o tym, co namalowały. Nadają swoim pracom tytuły.

 

Karty Pracy cz.4 str. 60,61.

Przeczytano: 307 razy. Wydrukuj|Do góry