https://spsmiroslawiec.pl

14 kwietnia 2020 07:37 | Aktualności

Muchomorki - "Gramy w zielone" - propozycje na dzień 14.04.2020r.

Temat kompleksowy: Wiosna na wsi

Temat dnia: Gramy w zielone

Cele:


1. Wskazywanie w otoczeniu przyrodniczym wszystkiego, co ma kolor zielony.

Prosimy, aby dzieci zamknęły oczy i przypomniały sobie rzeczy, rośliny, zwierzęta, które są całe zielone. Po wysłuchaniu wszystkich przykładów pytamy: W jakiej porze roku jest najwięcej koloru zielonego? Prosi o uzasadnienie odpowiedzi. W jakim miejscu wiosną możemy najczęściej zobaczyć kolor zielony? ( w lesie, na łące)

2. Poznawanie roli barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Zadajemy pytanie: - Czy znacie zwierzęta, które barwą i wzorem na ciele upodobniły się do środowiska, w jakim żyją? (np. kameleon, pasikonika, rzekotki drzewnej, gąsienicy).

Pytamy: Jak myślicie, dlaczego żabka ma kolor zielony? Jakie znacie jeszcze inne zwierzęta w kolorze zielonym? Co by było, gdyby żabka miała kolor czerwony?

Barwa ochronna ma na celu upodobnienie się zwierząt do środowiska, w jakim żyją. Czasem jest jedyną obroną przed wrogami. Pasikonik, mieszkaniec traw, jest cały zielony. Podobnie jak rzekotka drzewna, która żyje wśród liści. Gąsienicy zielony kolor pozwala z powodzeniem ukryć się na powierzchni liścia. Niedźwiedź polarny ma przez cały rok białą sierść. Wszystko, co go otacza, a więc śnieg i lód, jest także białe. Mistrzem kamuflażu jest gekon liścioogonowy, który ukrywa się przed drapieżnikami np. w Parku Narodowym na Madagaskarze.

3. Odkrywanie litery ż: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej.

-Wyodrębnienie wyrazu podstawowego - żaba.

Zagadka:

Gdy w gęstej siedzi trawie,
jest niewidoczna prawie.
Kum – kum! Tak się odzywa.
Czy wiesz jak się nazywa?

Dzieci dzielą słowo "żaba" na głoski. Liczą, ile jest w słowie sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę "ż" słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa, rysują palcem w powietrzu literkę, na kolanie, na plecach mamy. Zwracamy uwagę, że głoska ż na końcu wyrazu często jest słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż. Aby się przekonać, czy wybraliśmy dobre słowo, warto powiedzieć: jeden garaż, dwa garaże.

4. W magicznym, zielonym świecie – zajęcia plastyczne.

Dla każdego dziecka: zielona farba, pędzelek, kartka.

Taki kolor mają liście,

taki kolor trawa ma.

Taki kolor ma też światło,

gdy po pasach idę ja.

Pytamy: O jakim kolorze była zagadka? Proponujemy dzieciom wykonanie pracy na temat:
W magicznym, zielonym świecie. Przypominamy, że każdy namalowany na kartce element musi mieć kolor zielony.

Dzieci malują na kartkach wymyślony przez siebie, magiczny, zielony świat. Starają się zapełnić całą powierzchnię kartki. Na koniec dzieci opowiadają o tym, co namalowały. Nadają swoim pracom tytuły.

 

Karty Pracy cz.4 str. 60,61.