05 kwietnia 2020 19:50 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wielkanoc
 Temat dnia: Koszyczek wielkanocny
 
Cele:
 • wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy
 • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
 • rozwijanie sprawności manualnej
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują. 
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko. 
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
 Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
 Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
 Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami. 
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
2. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej "Koszyczek".
Rodzic recytuje zagadkę i prosi o podanie rozwiązania.
To w nim leżą na serwetce jajka malowane,
 a pośrodku, obok chlebka,
 spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
• Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność. 
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia. 
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu. 
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę. 
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
 Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
• Słuchanie wiersza A. Widzowskiej "Wielkanoc". Książka (s. 58–59)
Kurko, proszę, znieś jajeczka,
 śnieżnobiałe lub brązowe,
 ja z nich zrobię na Wielkanoc 
 cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
 z chlebkiem, babką lukrowaną, 
 potem pójdę je poświęcić 
 z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
 podzielimy się święconką
 i buziaka dam mamusi,
 zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
 tatę wodą popryskamy,
 mama będzie zmokłą kurką,
 bo to poniedziałek lany!
• Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. 
− Z czego robi się pisanki? 
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? 
− Co robimy w lany poniedziałek? 
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
KARTA PRACY, cz.2, nr28