21 kwietnia 2020 21:18 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: „Żabki, żaby, żabusie”
Cele:
- Wzbogacanie wiadomości na temat żab i ich pożyteczności, poznawanie cyklu rozwojowego żaby.
- Rozwijanie rozumowania przyczynowo- skutkowego.
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających liczenia, utrwalanie określeń związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni.
- Rozwijanie reakcji na zmiany w muzyce.
1. Poznajemy rozwój żaby – historyjka obrazkowa (karty pracy: 5-latki – str. 74, 6-latki – str. 90)
Wysłuchaajcie krótkiego opowiadania pt. „Jak kijanka żabką się stała” i wiersza „Bajka o żabkach”
Nad stawem w wysokich trzcinach mieszkała żabia rodzina: tata-żabka, mama-żabka oraz siwa żabka-babka. Co robili? Pływali. Jak mówili? Kumkali.
W tej rodzinie kiedyś z ranka urodziła się kijanka: czarna, mała, z tyłu ogon,
niepodobna do nikogo, ni to ryba, ni to żaba. Co wyrośnie z tego szkraba?
Tata co dzień przed śniadaniem dyrygował żab kumkaniem. Lecz kijanka nie kumkała. A dlaczego? Bo nie chciała.
- Czemu nie chcesz śpiewać? Powiedz?
- Ja chcę śpiewać, lecz jak słowik.
Tata-żaba z mamą-żabką co dzień w wodzie pływał „żabką”. A kijanka biedna płacze:
- Ja chcę pływać, lecz inaczej.
Aż nareszcie kiedyś z ranka odmieniła się kijanka. Nie wiadomo, w którą stronę uciekł czarny jej ogonek. Wdzięcznie w wodę dała nurka, spadła z córki żabia skórka.
Odtąd tak, jak inne żabki miała cztery zręczne łapki i jak liść zielony fraczek.
Głośno kumka, pięknie skacze i codziennie pływa „żabką” z tatą, mamą oraz babką.
„Bajeczka o żabkach”
Bajeczka to będzie całkiem niedługa…
O żabce, która choć mała, to się zastanawiała,
skąd się na brzegu stawu znalazła – tak sobie kumkała.
A wszystko zaczyna się tak – rzec wypada,
że najpierw żaba w stawie skrzek swój składa,
a z niego małe kijanki się pojawiają,
i razem sobie w wodzie pływają.
Gdy tak kijankom mijają dni,
to po pewnym czasie wyrastają im nogi.
Wesoło kijanki harcują w wodzie,
dodając piękna całej przyrodzie.
Lecz przychodzi taka chwila kiedy dorastają,
i w momencie małym żabkom skrzela zanikają.
Przychodzi czas, kiedy koniec swej metamorfozy mają
robią się prawdziwymi żabkami, ogony im odpadają.
I stąd właśnie na wiosennej łące, pojawiają się małe żabki skaczące.
AUTOR: Magdalena Tokarczyk, Olga Adamowicz
- Spróbujcie opowiedzieć historyjkę obrazkową o tym jak rozwija się żaba.
- Gdzie żaba składa swe jajeczka?
- Jak nazywają się jajeczka, które składa żaba?
- Co powstaje z tych jajeczek?
- Jak wygląda kijanka?
- Czy kijanka jest podobna do żaby?
- Jak się zmienia kijanka?
2. Słuchanie ciekawostek na temat życia żab:
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Żaby lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki... Są pożywieniem jeży, dużo mniej chętnie jedzą je bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
3. Ćwiczenia matematyczne „Liczymy z żabkami”
Przygotowujemy 3 rodzaje (lub kolory) klocków, które będą „żabkami” (6 żabek jeziorkowych, 4 wodne i 2 trawne), dla 5-latków – kartoniki z oczkami od 1-6, a 6-latki z cyframi od 1-6 oraz znakami: +, =.
Dzieci rozwiązują zadania z treścią:
- Nad wodą bawiło się 5 żabek jeziorkowych. Doszła jeszcze jedna żabka. Ile żabek bawiło się razem?
- Do stawu wskoczyły 2 żabki wodne. Dołączyły do nich jeszcze 4 żabki. Ile żabek pływało z stawie)
- W odwiedziny do żabki trawnej przyszła 1 żabka tego samego gatunku. Ile żabek trawnych było razem?
(Dzieci liczą na palcach i układają klocki. 5-latki pod klockami układają kartoniki z właściwą liczbą kropek, a 6-latki kartoniki z odpowiednimi cyframi i znakami)
4. Słuchanie piosnki „Świat w naszych rękach” – osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Spróbujcie stworzyć akompaniament do piosenki na nietypowych instrumentach (gazety, woreczki foliowe, drewniane łyżki, plastikowe miski itp.)
5. Ćwiczymy czytanie (6-l) – czytamy sylaby, wyrazy na str. 85 (Karty pracy)
KARTY PRACY proponowane do tematu:
5-latki – str.74-75
6-latki – str. 90-91