Aktualności - Mirosławiec Górny

13 kwietnia 2020 21:45 | Aktualności - Mirosławiec Górny

BIEDRONKI - "Zwierzęta na wsi" - propozycje aktywności na dzień 14.04.2020

Temat dnia: Z wierzęta na wsi

Temat kompleksowy: Wiosna na wsi

 

Cele:

- wzbogacanie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi,

- rozwijanie koncentracji uwagi,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- rozwijanie sprawności rąk

 

1. Oglądanie książek tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi.

Rodzic razem z dzieckiem czyta zawarte w książkach ciekawostki. Dziecko nazywa zwierzęta, naśladuje ich odgłosy. Określa ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.


2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Nauka pływania". 

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.

Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?

– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

– A konie i krowy?

– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.

– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.

– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.

– A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.

– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

– Ale ja się boję…

– Nie bądź tchórzem.

– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.

– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?

– Tak… – Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

– Nie…

– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

– Bałbym się.

– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.


2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Rodzic zadaje pytania:

− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

− Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

− Jak oceniasz zachowanie kaczorka?

− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?


Nazywanie umiejętności osiągniętych przez dziecko - Rodzic przypomina, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Rodzic prosi, aby dziecko powiedziało, co dobrze potrafi robić. Jeśli dziecko nie potrafi tego określić, radzem z rodzicem próbują określić mocne strony dziecka.

 

3. Praca plastyczna Kolorowy kogut (origami)  . 

Do wykonania pracy potrzeba: 

- Kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru

- klej,

- kartka A4,

- kredki.

Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko powtarza jego czynności. Składa duże koło na pół i przykleja je na środku kartki. Jedno średnie koło przykleja jako głowę, a pozostałe składa na pół i przykleja na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składa na pół i przykleja jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowuje oko i nogi koguta. Można dorysować płot, na którym siedzi kogut. 


Przeczytano: 321 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: