24 stycznia 2022 10:51 | Aktualności
Temat dnia W krainie baśni
28.04.2022
Cele ogólne
• budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci,
• rozwijanie logicznego myślenia,
• wzbogacenie wiedzy na temat budowy książki,
• rozwijanie sprawności manualnej.
Słuchanie fragmentów baśni. Rozpoznawanie nieprawdziwych treści. R opowiada fragmenty baśni. Zmienia w nich fakty i bohaterów. Dzieci odgadują, co nie pasuje.
Przykład: Kot w butach szedł przez gęsty las, aż dotarł do polany, na której znajdował się maleńki domek. Miał maleńkie drzwi, maleńkie okna i maleńki kominek. „Ciekawe, do kogo należy ten dom” – pomyślał kot w butach. Rozejrzał się dookoła i zobaczył na stole pięć talerzyków, pięć łyżeczek i pięć kubeczków. Na górze, w sypialni, stało pięć ogromnych łóżek. Tu na pewno mieszkają wielkoludy. Przestraszył się i poszedł dalej. Zobaczył na polanie kuropatwy. Złapał je i zaniósł do króla na zamek. Król bardzo się zdenerwował i zamknął kota w lochu
Rozwiązywanie zagadek
W tej baśni brat i siostrzyczka zjedli z dachu chatki słodkiego pierniczka. Baba-Jaga ich złapała, chłopca w piecu upiec chciała. (Jaś i Małgosia)
Malutka dziewczynka cal wysokości miała. Ani za żabę, ani za kreta za mąż wyjść nie chciała. (Calineczka)
Co to za piękna dziewczyna, której bucik z nóżki spadł? Matka chrzestna jej pomogła. Czy już może ktoś z was zgadł? (Kopciuszek)
Prośby matki i ojca posłuchać nie chciała. Ukłuła się wrzecionem i całe sto lat spała. (śpiąca królewna)
Zła macocha z zamku wygnać ją kazała. Potem zatrutym jabłkiem poczęstować ją chciała. (królewna Śnieżka)
Miał czarny kapelusz i buty czerwone. Zawsze mówił swemu panu, w którą ma iść stronę. (kot w butach)
Karta pracy 54,55
Układanie zdań ze słowem bajka. Dzieci układają zdania ze słowem bajka. Dzieci wyklaskują poszczególne słowa. Liczą, ile jest słów w zdaniu.
Zajęcia plastyczne
– wykonanie własnej książki i zaprojektowanie okładki.
wykorzystanie kredek , mazaków lub farb plakatowych
• Ocenianie wartości logicznej wysłuchonych zdań o baśniach.
Jeżeli dzieci uznają, że są one prawdziwe – klaszczą, jeżeli nieprawdziwe – tupią.
Kopciuszek mieszkał w chatce z krasnoludkami.
Śnieżka zjadła pierniki z domu Baby-Jagi.
Brzydkie kaczątko zamieniło się w łabędzia.
Czerwony Kapturek spotkał w lesie lisa.
Kot w butach chodził w butach i nosił kapelusz z piórem.
Jaś i Małgosia nie spotkali Baby-Jagi.
Calineczka zgubiła na balu pantofelek.
Baba-Jaga to zła kobieta
Proponowana zabawa doskonaląca analizę i syntezę głosową
,,Łańcuch sylabowy” – rozpoczynamy zabawę wypowiadając dwusylabowy wyraz,
dziecko powtarza wyraz i dzieli go na sylaby.
Druga sylaba staje się początkiem nowego wyrazu powstałego
np: wa – ta (wata), ta – ma (tama), ma – ki (maki), ki – je (kije),
je – my (jemy), my – dło (mydło) tak aż do wyczerpania pomysłów;