14 kwietnia 2021 08:53 | Aktualności
Temat kompleksowy: Mali strażnicy przyrody
Temat dnia : „Kolorowy Świat”
Cele:
- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu
- ilustrowanie piosenki ruchem
Pomoce: kolorowe guziki, kamyki i kartoniki ze znakami matematycznymi +, -, =, oraz liczby od 1-10
1. Zabawa dydaktyczna „Biedronki i matematyka”
- Zabawa „ Liczymy biedronki” – liczenie elementów w zakresie 10, segregowanie elementów według wielkości , koloru i liczby dziurek w guzikach.
- Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 10 w oparciu o zadanie z tekstem np. Nad łąką fruwały cztery biedronki ( dziecko układa 4 guziki) . Potem przyfrunęło jeszcze sześć ( dosuwają sześć guzików) Ile biedronek fruwa teraz nad łąką? A następnie układają działania: 4+6= 10
2. Zabawa ruchowa „ Przewrócone biedronki”
- Dziecko biega po dywanie a na sygnał „bęc” kładzie się na plecach , unosi do góry nogi i ręce i naśladuje owada przewróconego na grzbiet. ( 3x)
3. Zabawa badawcza „ Powietrze wokół nas”
- „ Gdzie jest powietrze? –Pomoce: szklanka , kartka papieru, woda . Wykonanie doświadczenia: rodzic przygotowuje niepełną szklankę wody zimnej i przykrywa ją kartką papieru , dobrze dociskając do brzegów a następnie zwinnie odwraca szklankę do góry nogami ( kartka powinna przytrzymać wodę w szklance) – dziecko wyciąga wnioski z poczynionej obserwacji.
- ,, Siła powietrza” Pomoce: plastikowa reklamówka, książka. Wykonanie doświadczenia: rodzic kładzie plastikową reklamówkę na stole (bez dziur). Na tej torbie połóży średniej wielkości książkę i zacznie dmuchać do torby. Kiedy torba zacznie się napełniać powietrzem, książka zacznie unosić się do góry. Dziecko samodzielnie wyciąga wnioski.
- ,,Znikająca woda” Pomoce: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka. Wykonanie doświadczenia: zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki. Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.
4. Słuchanie piosenki „ Ochroń Ziemię” ( sł.i muz. Krystyna Gowik)
Ochroń ziemię - piosenka z tekstem - Bing video
I.Mieszkamy na wielkiej kuli. Ta kula to nasza Ziemia. Dorośli ciągle na tej Ziemi chcą wszystko zmieniać. Wycinają drzewa, śmiecą na leśnej łące, czarny dym z kominów leci i zasłania słońce.
II. Gdy wszystkie na świecie dzieci zadbają o piękno Ziemi, to wszystko skończy się szczęśliwie, nic się nie zmieni. W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją każdy mały człowiek nauczy się lubić.
Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem. Ref.: Ochroń Ziemię… Ty i ja – jest tu dzieci wiele. Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)