Aktualności

12 kwietnia 2021 08:23 | Aktualności

Biedronki - "Gramy w zielone" - propozycje na dzień 12.04.2021r.

Temat kompleksowy: Wiosna na wsi 

Temat dnia: Gramy w zielone

Cele:

• wzbogacanie wiedzy o środowisku przyrodniczym

• rozwijanie mowy

• rozwijanie słuchu fonematycznego

 

Wyszukiwanie w książkach i czasopismach obrazków lub zdjęć przedstawiających zwierzęta z wiejskiego podwórka.

Swobodne wypowiedzi na temat pobytu na wsi.  Dziecko wyszukuje  obrazki lub zdjęcia przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka. Podaje ich nazwy, wyróżnia w nazwach pierwszą głoskę, dzieli nazwy na sylaby. Wypowiada się na temat wrażeń i doświadczeń z pobytu na wsi.


1. Gdzie ukrył się kot? – rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej

Maskotka lub kukiełka kota, karteczki z zadaniami do wykonania przez dziecko, np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy, kłębek wełny. R. chowa w dowolnym miejscu w pokoju maskotkę lub kukiełkę kota, do której jest przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania dla dziecka (np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy).


2. Rozwiązywanie zagadek – Gra w zielone.

Obrazki, na których jest przedstawione coś zielonego, np. żaba, groszek, liść, gąsienica. Dziecko  losuje  z pojemnika obrazki, na których jest przedstawione coś zielonego. Układa o tym zagadkę.


3. Poznawanie roli barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Zdjęcia zwierząt, które barwą i wzorem na ciele upodobniły się do środowiska, w jakim żyją (np. kameleon, pasikonika, rzekotki drzewnej, gąsienicy). R. pyta:  dlaczego żabka ma kolor zielony? Jakie znasz jeszcze inne zwierzęta w kolorze zielonym? Co by było, gdyby żabka miała kolor czerwony? Następnie pokazuje zdjęcia zwierząt, które barwą i wzorem na ciele upodobniły się do środowiska, w którym żyją (np. pasikonika, kameleona, rzekotki drzewnej).

  

Ciekawostka

Barwa ochronna ma na celu upodobnienie się zwierząt do środowiska, w jakim żyją. Czasem jest jedyną obroną przed wrogami. Pasikonik, mieszkaniec traw, jest cały zielony. Podobnie jak rzekotka drzewna, która żyje wśród liści. Gąsienicy zielony kolor pozwala z powodzeniem ukryć się na powierzchni liścia. Niedźwiedź polarny ma przez cały rok białą sierść. Wszystko, co go otacza, a więc śnieg i lód, jest także białe. Mistrzem kamuflażu jest gekon liścioogonowy, który ukrywa się przed drapieżnikami np. w Parku Narodowym na Madagaskarze

 

4. W magicznym, zielonym świecie – zajęcia plastyczne.

Dla  dziecka: zielona farba, pędzelek, kartka.

• Rozwiązywanie zagadki I. Fabiszewskiej.

Taki kolor mają liście,

taki kolor trawa ma.

Taki kolor ma też światło,

gdy po pasach idę ja.

• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy. R. pyta: O jakim kolorze była zagadka? Proponuje dziecku wykonanie pracy na temat: W magicznym, zielonym świecie. Przypomina, że każdy namalowany na kartce element musi mieć kolor zielony.

• Samodzielne wykonanie pracy przez dziecko.

Dziecko maluje na kartce wymyślony przez siebie, magiczny, zielony świat. Stara się zapełnić całą powierzchnię kartki.

Przeczytano: 246 razy. Wydrukuj|Do góry