01 kwietnia 2021 08:49 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wielkanoc
Temat dnia: Motywy wielkanocne
Cele:
- wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
- rozwijanie sprawności rachunkowych.
1. Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.
Rysunek koszyczka dla dziecka, słomki, kolorowe, małe jajka wycięte z papieru. Dzieci mają za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomek.
Kładą słomkę na papierowym jajku, wciągają powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenoszą je do koszyka
2. Zabawy kartami świątecznymi – zajęcia matematyczne.
1. Liczenie kart świątecznych. -liczenie kart (raz od prawej strony, raz od lewej strony) i pokazały wynik na palcach.
• Budowanie domów z kart świątecznych. Liczenie wykorzystanych w tym celu kart. Świątecznych .
• Układanie zadań. Wykonywanie działań matematycznych na konkretach (kartach świątecznych). 10 kart świątecznych. R. mówi dzieciom zadanie: Mama postanowiła wysłać karty z życzeniami świątecznymi do babci Zosi, cioci Krysi, wujka Edka i pradziadka Adama. Dziecko układa odpowiednią liczbę kart. Niestety, zabrakło jej jednego znaczka. Odłożyła więc jedną kartę na bok i poszła do skrzynki pocztowej tylko z tymi, na których nakleiła znaczki. Ile kart mama wrzuciła do skrzynki pocztowej?
R. zachęca dziecko do samodzielnego układania i rozwiązywania zadań. Można wykorzystać liczenie na palcach.
3. Wielkanocna bajeczka do opowiadania razem z mamą.
Na wiejskim podwórku zniosła kurka cztery jajka. Schowała je w trawie i poszła szukać ziarenek.
Ko-ko-ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.
Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury. Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.
– Mrau – powiedział. – Będzie z was pyszna jajecznica.
– Nie, nie! – Trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!
– Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.
– Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie. Po chwili wróciło i zaśpiewało wesoło:
Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
– Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.
– Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem, tylko wielkanocną pisanką. Drugie jajko też poturlało się do pędzelka i rzekło grubym głosem:
To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
– Brawo! – ćwierkały wróbelki.
– I ja też, i ja też! – wołało trzecie.
Trzecie jajko wróciło całe zieloniutkie i pisnęło:
– Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? Nie!
Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.
– Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.
– Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.
Jajko ze strachu trzęsło się tak, że skorupka zaczęła mu pękać.
– Teraz na pewno kot cię zje.
– Trach-trach-trach! – skorupka pękła na małe kawałki i… wyszedł z niej żółty kurczaczek.
Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:
– Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!
Praca z tekstem
1.Wysłuchaj tekstu opowiadania.
2. Ile jajek zniosła kurka ?
3. Kto chciał z jajek zrobić jajecznicę ?
4.Jak zmieniły się jajeczka?
4. Wspólnie z rodzicami przygotujcie pisanki do wielkanocnego koszyczka.
https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE Jak zrobić pisanki?