Aktualności

21 czerwca 2020 21:24 | Aktualności

Muchomorki - "Smaki, zapachy, odgłosy lata" - propozycje na dzień 22.06.2020r.

Temat kompleksowy: Pożegnania nadszedł czas

Temat dnia: Smaki, zapachy, odgłosy lata

Cele:

- utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech lata,

- rozwijanie logicznego myślenia,

- pobudzanie wrażliwości zmysłów.

 

1. Osłuchanie się z piosenką Dziecięce Przeboje – Mam marzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=uMRRK73w8M8

Nie ważne ile masz lat…
Z nimi, jak w słońca promieniach –
sprawią, że piękny jest świat,
Marzenia, Marzenia, Marzenia!

Wystarczy o nich wciąż myśleć
Wymawiać je coraz głośniej,
a los nam odpowiedź przyśle,
Marzenia spełniaj radośnie!

Marzenia dziś się spełniają,
bo każdy z nas tego chce,
sny w jawę się zamieniają,
kto MARZY, ten dobrze wie…

Nawet gdy jesteś malutki,
nie bój się wierzyć i marzyć,
Marzenia przegonią smutki
i wszystko może się zdarzyć!

Marzenia w sercu ma każdy
i trzeba o nie dbać stale,
bądź pewny siebie, odważny,
a zajdziesz dalej i dalej!


  • Rozmowa na temat tekstu piosenki. Wyjaśnienie znaczenie pojęcia: marzenie.


2. Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato.

Dla każdego dziecka: wyprawka, reprodukcje obrazów: Włodzimierza Tetmajera Żniwiarki w polu, Winslowa Homera For to be a former’s boy.

Dzieci oglądają reprodukcje obrazów: Włodzimierza Tetmajera Żniwiarki w polu, Winslowa Homera For to be a former’s boy. Opisują ich kolorystykę i nastrój. Zastanawiają się, z jaką porą roku się kojarzą i jakie oznaki lata przedstawiają. Nadają obrazom tytuły. Porównują je z oryginalnymi tytułami, które podaje im R. Następnie R. pyta dzieci: Co dzieje się latem w przyrodzie? Chętne dzieci wypowiadają się. R. zapoznaje dzieci ze znaczeniem słowa żniwa.

Żniwa to czas zbioru z pól roślin uprawnych, głównie zbóż, takich jak: żyto, pszenica, owies.


  • Utrwalanie zdobytych wiadomości na temat cech lata.

R. pyta dzieci: Po czym poznajemy, że nadeszło lato? Dziecko wypowiada się. R. proponuje zabawę w zagadki.

 

  • Rozwiązywanie zagadek słuchowych – Zjawiska charakterystyczne dla lata.

Odtwarzacz CD, nagranie z odgłosami burzy, obrazki przedstawiające krajobraz w czasie ładnej po­gody oraz podczas burzy.

R. czyta zagadki K. Wilk, a dziecko podaje odpowiedzi.

Ciemno, cicho. Co to będzie?

Nagle grzmoty słychać wszędzie. (burza)

Następnie R. odtwarza nagranie z odgłosami burzy (https://www.youtube.com/watch?v=d-FFl2LkL9o )

Pokazuje obrazki przedstawiające krajobrazy – w czasie ładnej pogody i podczas burzy (https://s.redefine.pl/file/o2/redefine/cp/6d/6dmc8fb74t6j18vowpya45ow39j517av.jpg

R. pyta, czy dzieci słyszały i widziały burzę; czy wiedzą, jak należy się zachowywać podczas burzy. R. informuje, na czym polega to zjawisko.

Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą. (N. wyjaśnia je dzieciom).

 

R. czyta kolejną zagadkę I. Fabiszewskiej.

Kolorowy most na niebie,

co zachwyca dzieci.

Zjawia się, gdy deszczyk pada

i słoneczko świeci. (tęcza)


R. pyta, co to jest tęcza, czy dzieci pamiętają, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt. Zapoznaje dzieci z tym zjawiskiem pogodowym. Przypomina, że tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody. R. pyta, czy dzieci pa­miętają, jakie kolory ma tęcza.


3. Ćwiczenia oddechowe Zapachy lata.

Wazon z różą i piwonią.

R. stawia przed dziećmi wazon z kwiatami kwitnącymi wczesnym latem, np. różą i piwonią. Podaje ich nazwy. Dzieci przyglądają się budowie kwiatów, wskazują różnice w wyglądzie, a następ­nie pochylają się nad poszczególnymi kwiatami i je wąchają: wciągają powietrze nosem, wykonując długi głęboki wdech, a wydychają ustami. Opisują swoje wrażenia.

 

  • Pobudzanie zmysłu smaku – Smaki lata.

Miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami.

R. stawia przed dzieckiem miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami. Nazywa je, zwraca uwagę na kolor i wartości odżywcze owoców. Następnie wspólnie z dziećmi myje je i zachęca do degustacji. Dzieci określają walory smakowe owoców.

 

Karty Pracy,  str. 69,70,71,72

Przeczytano: 347 razy. Wydrukuj|Do góry