Aktualności

11 czerwca 2020 20:22 | Aktualności

Muchomorki - "Lato i letnie wakacje" - propozycje na dzień 12.06.2020r.

Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże

Temat dnia: Lato i letnie zabawy

Cele:

- poznawanie charakterystycznych cech lata, utrwalanie nazw letnich zabaw,

- rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,

- zwracanie uwagi na konieczność doboru części garderoby i różnych przedmiotów do miejsca letnie­go wypoczynku,

- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.


1. Lato i letnie zabawy – rozwiązywanie zagadek.

  • Zabawa Wakacyjne zamówienia. Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych zdań.

Kilka zabawek z pokoju.

Dzieci siedzą, a Rodzic ustawia na środku stołu kilka zabawek, zwraca uwagę na ich kolory i kształty. Dziecko kolejno składa zamówienie na konkretną zabawkę. Musi podać jak naj­więcej cech charakteryzujących daną zabawkę, aby otrzymać tę, o którą prosi, np. Zamawiam na wakacje czerwony samochód z czarnymi oponami.

  • Rozwiązywanie zagadek.

R. opowiada dzieciom o swoim zmartwieniu. Nie jest pewien czy przyszło już lato. R. pyta więc dziecko, czy wie po czym poznać, że nadeszło lato. Chętne dziecko wypowiadają się. Zaprasza dzieci do rozwiązania zagadek, które z pewnością przekonają zmartwionego Rodzica czy już nadeszło lato.

Zagadki słowne:

- R. odczytuje zagadki:

  • Ø Co to za pora roku, gdy słonko mocno  świeci, a na wakacje w różne strony wyjeżdżają dzieci? (lato)

R. wprowadza do czytania całościowego wyraz lato. Pokazuje napis dzieciom.. Dzieci dzie­lą słowo na sylaby i wyróżniają głoskę w nagłosie.  Następnie dzieci wymieniają inne słowa rozpoczynające się głoską l.

R. odczytuje dalsze zagadki.

  • Ø Plastikowe, kolorowe ,rybki, gwiazdki, kaczki, misie. W piaskownicy jest ich dużo, każda przydać może ci się. (foremki do piasku)
  • Ø Gdy wiatr jest na dworze, on unosi się w górze. Biegniesz z nim po trawie i trzymasz na sznurze.(latawiec)

Zagadki dotykowe.

Pudełko ( może być karton) , worek, ubrania, które nosi się zimą i latem, w tym kostium kąpielowy i okulary prze­ciwsłoneczne.

R. wyjmuje z pudełka worek z ubraniami, które nosi się zimą i latem, w tym kostium ką­pielowy, a także okulary przeciwsłoneczne. Dzieko wkładają rękę do worka, opisują, czego dotknęły.  Dziecko stara się odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi. Na potwierdzenie podania prawidłowego roz­wiązania dziecko wyjmuje ubranie z worka. Na koniec dziecko mówi, co nam przyda się latem, a co zimą.

Zagadka słuchowa.

Nagrania: skrzypienia śniegu, letniej burzy, obrazek przedsta­wiający burzę.

R. odtwarza odgłosy charakterystyczne dla zimy i dla lata:

- skrzypienie śniegu https://www.youtube.com/watch?v=8jYCS4VaM-o,

- śnieżyca, zamieć https://www.youtube.com/watch?v=D_GSGUIh4gM,

-  letnia burza https://www.youtube.com/watch?v=OfU8vFJAQ3Q ,

- szum morza i odgłosy dzieci na plaży

https://www.youtube.com/watch?v=ivgKCvXFW88 

Pyta dzieci: Które odgłosy są charakterystyczne dla lata? Co one oznaczają?.

  • Zabawa słowna „Czy wiesz?”
  • Ø Rodzic wymienia nazwy kwiatów, np. krokus, róża, mak polny, rumianek, przebiśnieg, chaber. Następnie pyta dziecka: Czy wiesz, które kwiaty kwitną latem? Dziecko wymienia te kwiaty, które kwitną latem, np.: róże, maki polne, rumianki, chabry.
  • Ø Rodzic wymienia nazwy ptaków, np. gil, wilga, skowronek. Rodzic pyta, które z wymienionych ptaków spotkamy dopiero latem? Dziecko wymienia, ptaka, którego spotkamy latem, czyli wilgę.

https://www.youtube.com/watch?v=nMax2yiRh3U

  • Podsumowanie zdobytych wiadomości.

Małe karteczki, kredki

R. pyta: Po czym poznajemy, że zbliża się lato? Dzieci, przypominają sobie o czym wcześniej rozmawiały i  formułują zdania na temat charakterystycznych cech lata. Mówią np.: Latem kwitną róże, na łące wyrastają maki, chabry i rumianki. Słońce mocno grzeje i możemy się opalać. R. uzu­pełnia informacje. Mówi m.in.: Latem dojrzewają takie owoce, jak np. porzeczki i jabłka. Dzieci rysują na małych karteczkach obrazki przedstawiające dodatkowe cechy lata (o których nie było mowy na zajęciach).

2.  Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Znajdź ten sam kolor.

Dla każdego dziecka: małe kółko wycięte z papieru kolorowego.

Dziecko losuje małe kółka wycięte z papieru w różnych kolorach. Zadaniem dziecka jest odnalezienie w domu w jak najkrótszym czasie jak najwięcej przedmiotów i okazów przyrody w kolorze kółka.

3. Ćwiczenie plastyczne Ulubiona zabawka na wakacje (nalepianka).

Dla każdego dziecka: kartki z bloku technicznego, formatu B5, z konturem zabawki (zabawki mogą być różne dla każdego dziecka), plastelina w różnych kolorach. Dzieci wybierają karton z konturem ulubionej zabawki i lepią palcami małe kulki z plasteliny. Zapeł­niają kulkami kontur zabawki.

Przeczytano: 329 razy. Wydrukuj|Do góry