11 czerwca 2020 20:22 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże
Temat dnia: Lato i letnie zabawy
Cele:
- poznawanie charakterystycznych cech lata, utrwalanie nazw letnich zabaw,
- rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,
- zwracanie uwagi na konieczność doboru części garderoby i różnych przedmiotów do miejsca letniego wypoczynku,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
1. Lato i letnie zabawy – rozwiązywanie zagadek.
Kilka zabawek z pokoju.
Dzieci siedzą, a Rodzic ustawia na środku stołu kilka zabawek, zwraca uwagę na ich kolory i kształty. Dziecko kolejno składa zamówienie na konkretną zabawkę. Musi podać jak najwięcej cech charakteryzujących daną zabawkę, aby otrzymać tę, o którą prosi, np. Zamawiam na wakacje czerwony samochód z czarnymi oponami.
R. opowiada dzieciom o swoim zmartwieniu. Nie jest pewien czy przyszło już lato. R. pyta więc dziecko, czy wie po czym poznać, że nadeszło lato. Chętne dziecko wypowiadają się. Zaprasza dzieci do rozwiązania zagadek, które z pewnością przekonają zmartwionego Rodzica czy już nadeszło lato.
Zagadki słowne:
- R. odczytuje zagadki:
R. wprowadza do czytania całościowego wyraz lato. Pokazuje napis dzieciom.. Dzieci dzielą słowo na sylaby i wyróżniają głoskę w nagłosie. Następnie dzieci wymieniają inne słowa rozpoczynające się głoską l.
R. odczytuje dalsze zagadki.
Zagadki dotykowe.
Pudełko ( może być karton) , worek, ubrania, które nosi się zimą i latem, w tym kostium kąpielowy i okulary przeciwsłoneczne.
R. wyjmuje z pudełka worek z ubraniami, które nosi się zimą i latem, w tym kostium kąpielowy, a także okulary przeciwsłoneczne. Dzieko wkładają rękę do worka, opisują, czego dotknęły. Dziecko stara się odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi. Na potwierdzenie podania prawidłowego rozwiązania dziecko wyjmuje ubranie z worka. Na koniec dziecko mówi, co nam przyda się latem, a co zimą.
Zagadka słuchowa.
Nagrania: skrzypienia śniegu, letniej burzy, obrazek przedstawiający burzę.
R. odtwarza odgłosy charakterystyczne dla zimy i dla lata:
- skrzypienie śniegu https://www.youtube.com/watch?v=8jYCS4VaM-o,
- śnieżyca, zamieć https://www.youtube.com/watch?v=D_GSGUIh4gM,
- letnia burza https://www.youtube.com/watch?v=OfU8vFJAQ3Q ,
- szum morza i odgłosy dzieci na plaży
https://www.youtube.com/watch?v=ivgKCvXFW88
Pyta dzieci: Które odgłosy są charakterystyczne dla lata? Co one oznaczają?.
https://www.youtube.com/watch?v=nMax2yiRh3U
Małe karteczki, kredki
R. pyta: Po czym poznajemy, że zbliża się lato? Dzieci, przypominają sobie o czym wcześniej rozmawiały i formułują zdania na temat charakterystycznych cech lata. Mówią np.: Latem kwitną róże, na łące wyrastają maki, chabry i rumianki. Słońce mocno grzeje i możemy się opalać. R. uzupełnia informacje. Mówi m.in.: Latem dojrzewają takie owoce, jak np. porzeczki i jabłka. Dzieci rysują na małych karteczkach obrazki przedstawiające dodatkowe cechy lata (o których nie było mowy na zajęciach).
2. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Znajdź ten sam kolor.
Dla każdego dziecka: małe kółko wycięte z papieru kolorowego.
Dziecko losuje małe kółka wycięte z papieru w różnych kolorach. Zadaniem dziecka jest odnalezienie w domu w jak najkrótszym czasie jak najwięcej przedmiotów i okazów przyrody w kolorze kółka.
3. Ćwiczenie plastyczne Ulubiona zabawka na wakacje (nalepianka).
Dla każdego dziecka: kartki z bloku technicznego, formatu B5, z konturem zabawki (zabawki mogą być różne dla każdego dziecka), plastelina w różnych kolorach. Dzieci wybierają karton z konturem ulubionej zabawki i lepią palcami małe kulki z plasteliny. Zapełniają kulkami kontur zabawki.