11 czerwca 2020 19:55 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże
Temat dnia: Autobus w barwach wakacji
Cele:
• rozwijanie sprawności plastycznych,
• poszerzanie wiedzy o różnych środkach lokomocji,
• poznawanie prawidłowej artykulacji głoski sz.
Zabawa masażyk – Myjnia samochodowa
Dziecko dobiera się w parę z R. dziecko jest samochodem (wykonuje klęk podparty), który wjeżdża do myjni. Rodzic
klęczy z boku dziecka, wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta.
Czynności: Rodzic na plecach dziecka:
- polewanie wodą -gładzi dłonią plecy,
- skrapianie szamponem- lekko uderza opuszkami palców,
- szczotkowanie karoserii- lekko drapie szybkimi ruchami,
- woskowanie - lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni,
- suszenie samochodu- pociera, na przemian, dłońmi,
- przecieranie szyb i lusterek - wykonuje okrężne ruchy masujące.
Przy powtórzeniu zabawy zamieniają się rolami.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
R demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze).
Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust).
Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym).
Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów).
Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła).
Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń).
Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).
• Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski sz.
R. objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski sz.
Dziecko powtarzają za R. głoskę sz, kontrolując w lusterku pracę języka, naśladują szum morskich fal.
Głoska sz jest głoską przedniojęzykowo-dziąsłową, powstaje przez uniesienie języka za górne zęby, do wałka
dziąsłowego, z jednoczesnym zwarciem zębów i wysunięciem zaokrąglonych warg do przodu.
• Ćwiczenia grafomotoryczne Fale morskie.
Duże arkusze papieru, kredki.
Dziecko kreśli fale morskie: najpierw w powietrzu (prawą ręką, lewą ręką i obiema rękami), a potem po kolei rysują je na
dużych arkuszach papieru. Naśladują przy tym szum morskich fal na głosce sz.
Karta pracy, cz. 2, 59
Pokoloruj wakacyjny autobus.