Aktualności

18 maja 2020 06:48 | Aktualności

Krasnoludki - "Łąka w maju" propozycje na dzień 18.05.2020r.

Temat kompleksowy: Łąka w maju

Temat dnia: Mieszkańcy łąki

Cele:

  • wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

 

1.      Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę

Potrzebne materiały: lusterko

Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.

Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.

Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.

Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.

Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.

Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.


2.      Zabawa ruchowa Ślimak

Dzieci recytują rymowankę i rysują spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywanie, w powietrzu.

Ślimak, ślimak, wystaw rogi,

dam ci sera na pierogi.

Jak nie sera, to kapusty –

od kapusty będziesz tłusty


3.      Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.

– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.

 – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.

– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.

– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.

– Konik polny! – zauważyła Kasia.

– Ale wysoko skacze!

– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.

– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.

– Czerwony.

– I ma czarne kropeczki.

– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.

– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.

– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani.

– Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.

– Proszę pani, a tu są dziury!

Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.

– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?

– Pająk – powiedziała Zosia.

– A ja myślę, że smok.

Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.

– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.

Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli. 74 Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.

Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:

Motylek

Usiadł w maju na kwiatku motylek.

Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek.

Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek.

Ach, nabroił ten motyl gagatek!

Teraz fruwa i leczy rabatki.

I udaje, że skrzydła to płatki.

Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.

Teraz wącha motylka, nie kwiatka!

 

Po wysłuchaniu opowiadania rodzic może zadać dziecku pytania:

  • Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
  • Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
  • Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
  • Gdzie mieszkają myszy polne?
  •  O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

Przeczytano: 282 razy. Wydrukuj|Do góry