Aktualności

17 maja 2020 20:29 | Aktualności

Deszczowe Kropelki - "Barwa ochronna" - propozycje na dzień 18.05.2020r.

Temat kompleksowy: Łąka w maju

Temat dnia: Barwa ochronna

Cele:

• rozwijanie mowy

• zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami

• rozwijanie sprawności manualnej

• dostrzeganie piękna majowej przyrody


• Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza Teresy Fiutowskiej "Żabie łapki".

Dziecko dobiera się w parę z mamą, tatą, siostrą, bratem…, staje naprzeciwko mamy, taty… i powtarza tekst, ilustrując go ruchem.    

                                                                    Dziecko

Dwie zielone małe żabki,
tak nad stawem grają w łapki:
jedną łapką                                               podnosi prawą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap.                                        uderza o prawą dłoń partnera,
Drugą łapką                                              podnosi lewą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap.                                        uderza o lewą dłoń partnera,
Potem dwiema                                          podnosi obie ręce ugięte w łokciach,
klap, klap, klap.                                        uderza w obie dłonie partnera,
Ty, bocianie                                              przykuca i grozi bocianowi, poruszając
nas nie łap!                                               wskazującym palcem.


• Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby "Zabawa w chowanego".
Bohaterowie opowiadania: żaba, biedronka, konik polny, motyl cytrynek.

Żaba wodna – Wikipedia, wolna encyklopedia    Biedronka - Zwięrzęta..Koniki polne zajadają stres | Nauka w Polsce   Latolistek cytrynek (Gonepteryx rhamni) – zwiastun wiosny | Świat ...

   

Książka (s. 74–77)

Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
 – Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła.
– Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! 
Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.
Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych  tak samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka.
– Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego.
– Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
– Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć  żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.
– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.
A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?

• Rozmowa na temat opowiadania.
− W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
− Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.


• Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 74–77)

Dzieci czytają tekst umieszczony pod ilustracjami z pomocą rodzica lub samodzielnie.


• Majowa łąka – praca plastyczna.

Namalujcie lub narysujcie pracę na podany temat. Możecie wykorzystać do niej roślinki znalezione na łące lub wycięte z kolorowego papieru. Jestem ciekawa Waszych pomysłów. Powodzenia.


• Ćwiczenia w czytaniu. DLA CHĘTNYCH (załącznik)

Obejrzyj obrazki. Nazwij zwierzęta i rośliny przedstawione na obrazkach. Dobierz do nich wyrazy – ich nazwy. Naklej wyrazy z pasującymi do nich obrazkami na kartce.


KARTY PRACY, cz.4/36-38

Do Karty Pracy nr38 – propozycja filmiku „Etapy rozwoju motyla

https://www.youtube.com/watch?v=cW47pgAevKM

 

 

 

Przeczytano: 314 razy. Wydrukuj|Do góry