13 maja 2020 21:00 | Aktualności
Temat kompleksowy:Łąka w maju
Temat dnia: Zabawy na łące
Cele:
-rozwijanie sprawności rachunkowych,
-utrwalanie liczb i znaków matematycznych oraz umiejętności dokonywania obliczeń,
-rozwijanie orientacji przestrzennej,
-rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
1.Wiosenne zabawy na łące – zajęcia matematyczne.
Potrzebne będą:
10 kolorowych wyciętych z papieru płaskich kwiatów, sylweta biedronki.
Dziecko układa wykonane przez siebie kwiaty w dowolnym miejscu R. przyłącza się do zabawy. Układa 10 kolorowych kwiatów na dole , jeden obok drugiego. Prosi, aby dziecko się odwróciło.
Chowa pod wybranym kwiatkiem biedronkę. Informuje dziecko, że biedronka ukryła się np. pod piątym kwiatkiem z lewej strony. (R. różnicuje zadania dla dzieci 5-letnich i dla 6-letnich).
Dziecko wskazuje odpowiedni kwiat i odszukuje biedronkę. Liczy, ile biedronka ma kropek.
2.Zaproszenie owadów do wspólnych zabaw. Sylwety owadów -zamiast sylwet mogą być klocki po 10), sylwety kwiatów wycięte z kolorowego papieru (średniej wielkości), koperty, kartoniki z liczbami od 1 do 10 i znakami matematycznymi: =, +, –.
R. układa klocki-sylwety owadów . Dzieciom 5-letnim wręcza koperty z sylwetami kwiatów, a dzieciom 6-letnim – koperty z liczbami od 1 do 10 i znakami matematycznymi: =, +, –.
Mówi: Biedronce było smutno samej na łące. Zaprosiła inne owady. Układa cztery klocki-pasikoniki.
Pyta: Ile pasikoników zaprosiła? Dziecko liczy i układa odpowiednią liczbę sylwet kwiatów (5-latki) lub odpowiedni kartonik z liczbą (6-latki)
R. prosi dziecko, aby zamknęły oczy. Dokłada dwa klocki-dwie sylwety pasikoników. Mówi: Ile klocków- pasikoników zabawy przyłączyło się do zabawy? . Ile pasikoników przybyło? Ile teraz jest pasikoników na łące?
5-latki odpowiadają na pytania, a następnie układają odpowiednią liczbę kwiatów, a 6-latki układają działanie matematyczne: 4 + 2 = 6, i odczytują je głośno. W ten sam sposób dziecko samodzielnie zaprasza inne owady i układa zadania.
3.Zabawa wyrabiająca umiejętność modulowania głosem – Różne zdania.
Dziecko powtarza różne zdania proponowane przez R.: zdanie pytające, zdanie oznajmujące, rozkazujące, wykrzyknikowe. Przykładowe zdania:
Na łące mieszka biedronka.
Wydaje mi się, że nad łąką gromadzą się deszczowe chmury.
Czy chrabąszcz potrafi fruwać?
Uwaga, osy! Uciekaj!
4.Rysowanie kolorową kredą na chodniku.
5.Karta pracy proponowana do tematu:
5 latki- 37,38,39
6 latki-37,38,39