06 maja 2020 20:31 | Aktualności
Temat kompleksowy: Moja miejscowość, mój region
Temat dnia: Znam moją miejscowość
Cele:
• rozwijanie umiejętności wokalnych
• rozwijanie sprawności manualnej
• zapoznanie z herbem swojej miejscowości
1. Znam to miejsce i tę ulicę.
• Poznawanie nazw wybranych ulic w miejscowości/regionie za¬mieszkania dzieci
i znajdujących się przy nich ważnych instytucji i ciekawych miejsc. Tworzenie nazw ulic od nazw obrazków.
Obrazki przedstawiające różne rośliny, np.: kwiaty, warzywa, owoce.
Rodzic wymienia nazwy wybranych ulic leżących w miejscowości/regionie zamieszkania dzieci. Informu¬je dzieci o znajdujących się przy nich ważnych instytucjach, ciekawych miejscach, np.: policja ( ul. Wolności), przychodnia ( ul. Polna) dworzec (ul. Dworcowa), przedszkole (ul. Zamkowa). Następnie proponuje zabawę. Chętne dziecko losuje obrazek, nazywa go i tworzy od jego nazwy nazwę ulicy, np. konwalia – Konwaliowa, groch – Grochowa, śliwka - Śliwkowa. Pozostałe dzieci przypominają sobie, czy w ich miejscowości/regionie jest taka ulica, a jeśli tak, to co się przy niej znajduje.
• Zabawa Prawda – nieprawda. Utrwalanie wiadomości na temat swojej miejscowości.
Obrazek z miną wesołą i miną smutną.
Po usłyszeniu prawdziwej informacji dzieci podnoszą obrazek przedstawiający wesołą minę, przy nieprawdziwej – smutną. Przykłady zdań:
W miejscowości, w której mieszkam, są wieżowce.
W mojej miejscowości nie ma parku.
W mojej miejscowości są tramwaje.
W mojej miejscowości jest przychodnia.
W mojej miejscowości jest basen.
2. Utrwalanie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „To tu”.
3. Herb naszej miejscowości.
Oglądanie herbu miejscowości, z której pochodzą dzieci.
![]()
Wyjaśnianie znaczenia herbu. Zwrócenie uwagi dzieciom, z jakich elementów składa się herb, wyjaśnienie, co one oznaczają.
Herbem Mirosławca jest tarcza czwórdzielna w krzyż typu hiszpańskiego, na której w błękitnych polach 1 i 4 znajduje się srebrna głowa kozła ze złotymi rogami, w czerwonych polach 2 i 3 znajduje się krzyż maltański biały (srebrny).
Pochodzenie głowy koźlej w herbie może mieć związek z klejnotem herbu Wedlów, którzy byli właścicielami miasta. Krzyż maltański symbolizuje związek miasta z zakonem joannitów, którzy byli kiedyś właścicielami miasta.
• Kolorowanie lub malowanie herbu zgodnie z podanym wzorem. (kolorowanka w załączniku)
Dzieci kolorują lub malują herb swojej miejscowości zgodnie ze wzorem zamieszczonym powyżej.
4. Zabawa ruchowa z elementem równowagi - Po drodze do sklepu.
Długa, szeroka wstążka, pojemnik, klocki.
Układamy ze wstążki ścieżkę. Dzieci ustawiają się w rzędzie. Stawiając stopę za stopą, idą po wyzna¬czonej ścieżce. Na jej końcu (w sklepie) kupują, np. pieczywo (biorą z pojemnika klocki), a następnie wracają na koniec kolejki. Zabawa się powtarza. Rodzic określa, ile pieczywa mają kupić dzieci za danym razem.
Karty Pracy, cz.5 str. 10