Aktualności

29 kwietnia 2020 19:55 | Aktualności

Muchomorki - "Poznajemy sąsiadów Polski" - propozycje na dzień 30.04.2020r.

Temat kompleksowy: Moja ojczyzna

Temat dnia: Poznajemy sąsiadów Polski

Cele:

- stwarzanie okazji sprzyjających zdobywaniu wiedzy o świecie,

- zapoznanie z pojęciem Unia Europejska,

- rozwijanie sprawności ruchowej.


  • Zabawa słuchowo-ruchowa Podróż dookoła Polski.

Gwizdek.

Dzieci ustawiają się, tworząc pociąg. Jadą w podróż, śpiewając znaną piosenkę o pociągu. Na sygnał gwizdka pociąg zatrzymuje się na stacji. Rodzic. wymienia nazwę dowolnej miejscowości (wybiera miej­scowości z różnych stron Polski). Na stacjach do pociągu są ładowane skrzynie
z towar
ami, których nazwy zaczynają się na wskazaną przez rodzica głoskę, np. k . Dzieci wymieniają nazwy towarów rozpoczynających się tą głoską, np. kapusta, kalafiory, kapelusze. Po załadowaniu towarów pociąg rusza w dalszą trasę.

  • Z wizytą u naszych sąsiadów.

Wyjaśnienie znaczenia słowa sąsiad.

Wycięty z białego papieru kontur mapy Polski.

Dzieci słuchają zagadki I. Fabiszewskiej.

Mieszka obok ciebie, więc się dobrze znacie.

Czasem też się w domach swoich odwiedzacie. (sąsiad)

Pytamy: Kogo nazywamy sąsiadem? Kto z was zna swoich sąsiadów? Następnie pokazujemy kontur mapy Polski. Pytamy dzieci: Co to jest? Czy Polska ma sąsiadów? Gdzie mieszkają sąsiedzi Polski? (Poza granicami naszego kraju). Przypomina, co znaczą słowa granice państwa. Proponuje poznanie sąsiadów Polski.

  • Zapoznanie z sąsiadami Polski.

https://epodreczniki.pl/a/sasiedzi-polski-podsumowanie/D1702Fp8P

Rodzic pokazuje mapę. Dzieci z pomocą  odnajdują na niej Polskę i wodzą palcem po jej granicach. Następnie rodzic przedstawia nazwy państw grani­czących z Polską: Niemcy, Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina.

  • Zapoznanie z Unią Europejską.

Flaga Unii Europejskiej

Wyjaśniamy dzieciom, że chociaż każde z państw, które poznały podczas zajęć, ma swój język, swoje tradycje i swą kulturę, to wszystkie mają również coś wspólnego. Leżą w Europie i są członkami jednej wielkiej rodziny, którą jest Unia Europejska. Polska również jest jej członkiem.

Wyjaśnia, że niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. Unia Europejska ma również swoją flagę. Jest ona symbolem wszystkich państw wchodzących w skład UE. Pokazuje dzieciom zdjęcie flagi. Dzieci opisują jej wygląd, liczą  gwiazd­ki na fladze. Wyjaśniamy, że na początku do Unii należało tylko 12 państw. Dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek. Liczba państw członkowskich zmieniła się – obecnie jest ich 28, ale liczba gwiazdek pozostała taka sama. Kiedy Wielka Brytania wystąpi już ostatecznie z Unii Europejskiej, pozostanie w niej 27 państw członkowskich. Istnieje jednak możliwość, że zostaną przyjęci nowi członkowie.

  • To Polska, moja ojczyzna – zajęcia plastyczne.

Wysłuchanie  rymowanki I. Fabiszewskiej:

Ojczyzna to miejsce, które bardzo kochamy.

Nazwę naszej ojczyzny głośno wymawiamy.

Dzieci mówią razem słowo Polska.

  • Utrwalanie polskich symboli narodowych.

Pytamy: Jakie znacie polskie symbole? Jak wygląda godło Polski? Jak wygląda flaga Polski? Jakie kolory występują na fladze i na godle Polski? 

  • Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy.

Wycięty z papieru kontur mapy Polski.

Układamy przed dziećmi wycięty z papieru kontur mapy Polski. Pytamy: Co przypomina wam ten kształt? Proponuje dzieciom wykonanie pracy na temat: To Polska – moja ojczyzna. Wyjaśnia sposób wyko­nania pracy.

  • Samodzielna praca dzieci. 

Dla każdego dziecka: kontur mapy Polski wycięty ze sztywnego papieru lub z tektury, plastikowe pojemniki, kasza jęczmienna, mocny klej, np. wikol, biała farba i czerwona farba, pędzel.

Wręczamy każdemu dziecku wycięty z tektury lub sztywnego kartonu kontur mapy Polski. Dzieci pokrywają całą powierzchnię papieru mocnym klejem, a następnie posypują kaszą jęczmienną z po­jemniczków. Potrząsają kartonem, usuwając z niego zbędną część kaszy. Dzielą kontur mapy Polski na dwie części – górną część malują na kolor biały, a dolną – na kolor czerwony.

 

Karty Pracy cz.5 str. 24,25,26,27

Przeczytano: 1167 razy. Wydrukuj|Do góry