28 kwietnia 2020 20:23 | Aktualności
Temat kompleksowy: Warszawa- Stolica Polski
Temat dnia: W wielkim mieście
Cele:
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- poznawanie zabudowy charakterystycznej dla miasta,
- wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał.
1. Opisywanie charakterystycznych cech miasta. Porównywanie architektury wsi z architekturą miasta, na podstawie zdjęć.
Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające architekturę dużego miasta. Opisują jej charakterystyczne cechy. Następnie przyglądają się zdjęciom przedstawiającym architekturę wsi i wskazują na występujące różnice architektoniczne między tymi dwoma środowiskami.
2.Wiersz E. Stadtmüller Kim jesteś?
Słuchanie wiersza E. Stadtmüller Kim jesteś?
Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
– Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
– biało-czerwone.
Ojczyste godło
– orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
mazurka dźwięki,
no i stolica
– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła,
co sobie płynie:
raz po wyżynie,
raz po równinie,
i mija miasta
prześliczne takie…
– Już wiesz, kim jesteś?
– Jestem Polakiem.
Pytamy: O czym był ten wiersz? Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka? Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?
Mapa Polski.
Przypominamy dzieciom, że krajobraz Polski jest bardzo urozmaicony. Prosimy, aby dzieci pokazały, gdzie jest morze, gdzie są jeziora, góry, rzeki, duże miasta.
podróży rodzic wskazuje na mapie góry – dzieci naśladują wspinanie się po górach, jeziora – dzieci siadają na dywanie, naśladują branie wioseł do rąk i przepływanie jeziora kajakiem, duże miasto – dzieci zamieniają się w samochody i kontynuują podróż.
2. Budowanie osiedla mieszkalnego
6 klocków (najlepiej drewniane, jeśli nie ma drewnianych mogą być plastikowe) zdjęcia nowoczesnych osiedli mieszkaniowych, kartki z bloku technicznego w formacie A3 w kolorze żółtym. Dzieci układają klocki obok kartki.
Rodzic zamienia się w architekta. Przykłady projektów architekta:
Dzieci budują takie budynki z klocków.
3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Zabawy butelkami.
butelki plastikowe, np. po wodzie mineralnej (dobrze jest wlać w nie trochę wody lub wsypać nieco piasku, aby były stabilniejsze),
Dzieci, w siadzie skrzyżnym, przekładają butelki nad głowami, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwają butelki obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwają je z powrotem do kolan. Należy zwrócić uwagę, aby dzieci nie podnosiły się z kolan.