Aktualności

28 kwietnia 2020 20:23 | Aktualności

Muchomorki - "W wielkim mieście" - propozycje na dzień 29.04.2020r.

Temat kompleksowy: Warszawa- Stolica Polski

Temat dnia: W wielkim mieście

Cele:

- rozwijanie sprawności rachunkowych,

- poznawanie zabudowy charakterystycznej dla miasta,

- wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał.


1. Opisywanie charakterystycznych cech miasta. Porównywanie architektury wsi z architekturą miasta, na podstawie zdjęć.

https://www.kleks.net.pl/sklep/2289/597/pomoce-dydaktyczne-408/podkladki-edukacyjne/rozne-pe/podkladka-edukacyjna-miast-wies-srodki-transportu-04884-detail.html

Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające architekturę dużego miasta. Opisują jej charakterystyczne cechy. Następnie przyglądają się zdjęciom przedstawiającym architekturę wsi i wskazują na wystę­pujące różnice architektoniczne między tymi dwoma środowiskami.

 

2.Wiersz E. Stadtmüller Kim jesteś?

Słuchanie wiersza E. Stadtmüller Kim jesteś?

 

Czy wiesz, kim jesteś?

– To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

– Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

– biało-czerwone.

Ojczyste godło

– orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

mazurka dźwięki,

no i stolica

– miasto syrenki.

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie:

raz po wyżynie,

raz po równinie,

i mija miasta

prześliczne takie…

– Już wiesz, kim jesteś?

– Jestem Polakiem.

  • Rozmowa na temat wiersza.

Pytamy: O czym był ten wiersz? Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka? Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?


  • Zaproszenie w podróż do dużego miasta. Praca z mapą.

Mapa Polski.

Przypominamy dzieciom, że krajobraz Polski jest bardzo urozmaicony. Prosimy, aby dzieci pokazały, gdzie jest morze, gdzie są jeziora, góry, rzeki, duże miasta.

podróży rodzic wskazuje na mapie góry – dzieci naśladują wspinanie się po górach, jeziora – dzieci siadają na dywanie, naśladują branie wioseł do rąk i przepływanie jeziora kajakiem, duże miasto – dzieci zamieniają się w samochody i kontynuują podróż.

2. Budowanie osiedla mieszkalnego

6 klocków (najlepiej drewniane, jeśli nie ma drewnianych mogą być plastikowe) zdjęcia nowoczesnych osiedli mieszkaniowych, kartki z bloku technicznego w formacie A3 w kolorze żółtym. Dzieci układają klocki obok kartki.

Rodzic zamienia się w architekta. Przykłady projektów architekta:

  • Na osiedlu, w miejscach oznaczonych kolorem żółtym, mają stanąć tylko budynki sześciopiętrowe (5-latki).

Dzieci budują takie budynki z klocków.

  • Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynki stojące na placu oznaczonym kolorem żółtym mają mieć cztery piętra. Pytamy: Co trzeba zrobić? Dzieci odejmują po dwa klocki. Liczą, ile pięter mają teraz domy.
  • Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dzieci same decydują, ile pięter ma mieć dom.  Pytamy: Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy?
  • Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki mają być takiej samej wysokości. Dzieci wykonują polecenie. Pytamy: Ile pięter trzeba było dobu­dować?
  • Architekt wyraża zadowolenie z wykonanych prac i dziękuje za zbudowanie osiedla.


3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Zabawy butelkami.

butelki plastikowe, np. po wodzie mineralnej (dobrze jest wlać w nie trochę wody lub wsypać nieco piasku, aby były stabilniejsze),

Dzieci, w siadzie skrzyżnym, przekładają butelki nad głowami, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwają butelki obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwają je z powrotem do kolan. Należy zwrócić uwagę, aby dzieci nie podnosiły się z kolan.

Przeczytano: 252 razy. Wydrukuj|Do góry