28 kwietnia 2020 20:07 | Aktualności
Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
Temat dnia: Kolory flagi
Cele:
• rozwijanie sprawności manualnej,
• poznawanie prawidłowej artykulacji głoski h
Zabawy stolikowe – Segregowanie.
Spinacze do bielizny: białe i czerwone, talerze papierowe.
Dzieci, podzielone na dwa zespoły, wykonują zadania ćwiczące sprawność i precyzję dłoni: przypinają do krawędzi talerzyka, naprzemiennie, spinacze do bielizny w kolorach białym i czerwonym.
• Zabawa dydaktyczna Dzień Flagi.
Flaga Polski, obrazki przedstawiające flagi państw, w tym Polski.
R. demonstruje dzieciom flagę Polski i mówi o symbolice barw narodowych, o tradycji wywieszania flagi z okazji świąt państwowych i że 2 maja jest Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.
R. pyta, gdzie dzieci widziały flagę Polski. (Np. podczas dekoracji medalami sportowców polskich). Dzieci rozpoznają flagę Polski wśród kilku różnych obrazków flag.
• Nasza flaga – przybliżenie informacji na temat flagi Polski. R. pokazuje dzieciom flagę Polski. Następnie prezentuje dzieciom zdjęcia z uroczystości, np. państwowych, na których jest widoczna flaga naszego kraju. Może skorzystać z publikacji Biało-czerwona na stronie MEN, ze strony internetowej:
http://www. kuratorium.waw.pl/pl/dyrektor-i-nauczyciel/informacje-biezace/11343,Dzien-Flagi-publikacjaBialo-czerwonaquot.html)
Flaga państwowa – flaga, której mogą używać zarówno władze i instytucje państwowe, jak również obywatele i instytucje prywatne.
Flaga państwowa z godłem – drugi wariant polskiej flagi państwowej. Ma dwa pasy poziome – u góry biały, u dołu czerwony, i herb Rzeczypospolitej Polskiej, nazywany obecnie godłem państwowym.
• Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski h.
Lusterko dla dziecka.
R. objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski h.
R. prezentuje głoskę h przy szeroko otwartej jamie ustnej tak, aby dzieci widziały pracę cofającego się języka.
Dzieci powtarzają za R. głoskę h, kontrolując w lusterku pracę języka. Następnie powtarzają sylaby: ha, ho, he, hu, hy. Głoska h jest głoską tylnojęzykową, powstaje przez uniesienie tyłu języka do podniebienia miękkiego – powstaje wtedy szczelina, przez którą przechodzi powietrze.
• Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja Ojczyzna.
R. prezentuje wiersz. Powtarza go, a dzieci za nim, fragmentami:
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Spoglądam na flagę,
jak dumnie powiewa.
„Kocham Cię, Ojczyzno”
serce moje śpiewa.
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Kocham wioski, miasta,
kocham lasy, góry!
I Morze Bałtyckie,
i jeszcze Mazury…
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Kocham hymn, nasz język
i Orła Białego.
„Kocham Cię, Ojczyzno!”
– płynie z serca mego.
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
A za kilka lat,
kiedy będę duży,
chciałbym całym sercem
Tobie, Polsko, służyć!
Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
• Zabawa rytmiczna Jesteśmy Polakami! R. prezentuje prosty rytm wraz ze słowami Jesteśmy Polakami!
Dzieci wyklaskują go za R., wytupują, uderzają dłońmi o podłogę. Mogą również podawać własny sposób rytmizowania tego tekstu i wymyślać własne słowa związane z tematem.
• Ćwiczenia oddechowe Powiewająca flaga.
Flaga dziecka. R. przypomina właściwy tor oddechowy.
Dzieci wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami, naśladując wiatr dmuchający na flagę. Wiatr jest raz silny, a raz słaby i delikatny
Flaga Polski do wyklejania plasteliną po kropkach, wyklejania bibułą lub malowania placami. (załącznik)