27 kwietnia 2020 00:16 | Aktualności
Temat kompleksowy: Jak Polska długa i szeroka
Temat dnia: Moja ojczyzna
Cele:
- utrwalanie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu; kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
- wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc,
- poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych,
1. Słuchanie piosenki Niezwykłe Lekcje Rytmiki - Jestem Polakiem
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Rozmowa na temat tekstu piosenki
- O czym jest piosenka?
- Co to znaczy być Polką i Polakiem?
- Jakie miejscowości zostały wymienione w piosence?
Nauka refrenu piosenki.
2. Polska i jej symbole narodowe – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi.
Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi.
Książka (s. 72–73) dla każdego dziecka.
Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, słuchają czytanego opowiadania.
Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha.
Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki.
– Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę.
Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki.
– Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek.
Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło.
– Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi.
– Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek.
Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność.
– Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi.
Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag.
– Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama.
W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi.
– Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra.
– A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.
Książka (s. 72–73) dla każdego dziecka, kalendarz ścienny
Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, odpowiadają na pytanie: Jakie kolory ma flaga Polski? Co oznaczają kolory naszej flagi? Kiedy obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej? Pokazujemy w kalendarzu odpowiedni dzień oraz zwracamy uwagę na sposób, w jaki został on zapisany w kalendarzu. Pytamy: Dlaczego flaga ma swoje święto? Jak obchodzimy Dzień Flagi? Uzupełniamy wypowiedzi dzieci.
Flaga narodowa jest jednym z najważniejszych polskich symboli. Wywieszana jest na budynkach urzędów państwowych (w tym także na budynku przedszkola) w czasie świąt i uroczystości państwowych, a także podczas spotkań międzynarodowych. Dni, w których flaga państwowa obowiązkowo musi być w tym miejscach wywieszona, są ściśle określone. Najczęściej są one związane z wydarzeniami dotyczącymi utraty niepodległości lub odzyskaniem przez nasz kraj niepodległości. Poza tymi dniami flaga państwowa wywieszana jest w innych bardzo ważnych dla naszego kraju momentach, zarówno dobrych, jak i złych. Jest to oznaka jedności narodu i miłości do ojczyzny. Na domach prywatnych nie ma obowiązku wywieszania flagi, wielu ludzi jednak robi to, aby wyrazić swoje patriotyczne uczucia. Wywieszając flagę, należy pamiętać o tym, że nie może ona dotykać ziemi ani podłogi.
Opisywanie godła Polski. Wskazywanie charakterystycznych cech wspólnych dla danego narodu.
Godło Polski.
Pokazujemy im godło Polski. Prosimy, aby dzieci opisały jego wygląd. Pytamy: Co łączy wszystkich Polaków? (Np. język, tradycja). Jakie znacie polskie tradycje? Zwraca uwagę na stosowanie podczas wypowiedzi zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku
Zapoznanie z hymnem narodowym.
Nagranie hymnu Polski
Pytamy: Co charakterystycznego oprócz flagi i godła ma każdy kraj? Jeśli dzieci nie znają odpowiedzi, mówi zagadkę I. Fabiszewskiej.
Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.
O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. (hymn)
Pytamy: Co to jest hymn? Uzupełniamy wypowiedzi dzieci. Podajemy tytuł hymnu Polski – Mazurek Dąbrowskiego. Przypominamy jego tekst. Zapraszamy do wysłuchania pierwszej zwrotki i refrenu. Wyjaśniammy, że podczas śpiewania (słuchania) hymnu obowiązuje odpowiednia postawa. Dzieci słuchają fragmentu hymnu, stojąc na baczność. Zwracamy uwagę na słowa hymnu. Wyjaśniamy, że napisano go bardzo dawno temu, dlatego są w nim słowa, których już dzisiaj się nie używa. Następnie pytamy: W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Prosimy o podanie przykładów. Gdzie można zauważyć flagę Polski? Gdzie widziałyście godło Polski? Gdzie w przedszkolu znajduje się godło Polski?
Nauka refrenu hymnu Polski fragmentami, metodą ze słuchu. Wspólne śpiewanie refrenu w postawie na baczność.
3. Utrwalenie wiadomości na temat symboli narodowych.
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A&t=1s
Karty Pracy cz.5 str. 12,13,14.