Aktualności

27 kwietnia 2020 00:16 | Aktualności

Muchomorki - "Moja ojczyzna" - propozycje na dzień 27.04.2020r.

Temat kompleksowy: Jak Polska długa i szeroka

Temat dnia: Moja ojczyzna

Cele:

- utrwalanie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu; kształtowanie poczu­cia tożsamości narodowej,

- wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc,

- poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych,

1. Słuchanie piosenki  Niezwykłe Lekcje Rytmiki - Jestem Polakiem

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Rozmowa na temat tekstu piosenki

- O czym jest piosenka?

- Co to znaczy być Polką i Polakiem?

- Jakie miejscowości zostały wymienione w piosence?

Nauka refrenu piosenki.

2. Polska i jej symbole narodowe – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi.

Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi.

Książka (s. 72–73) dla każdego dziecka.

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, słuchają czytanego opowiadania.

Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha.

Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki.

– Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę.

Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki.

– Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek.

Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło.

– Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi.

– Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek.

Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność.

– Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi.

Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag.

– Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama.

W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi.

– Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra.

– A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.

  • Rozmowa na temat opowiadania.

Książka (s. 72–73) dla każdego dziecka, kalendarz ścienny

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, odpowiadają na pytanie: Jakie kolory ma flaga Polski? Co oznaczają kolory naszej fla­gi? Kiedy obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej? Pokazujemy w kalendarzu odpowiedni dzień oraz zwracamy uwagę na sposób, w jaki został on zapisany w kalendarzu. Pytamy: Dlaczego flaga ma swoje święto? Jak obchodzimy Dzień Flagi? Uzupełniamy  wypowiedzi dzieci.

Flaga narodowa jest jednym z najważniejszych polskich symboli. Wywieszana jest na budynkach urzędów państwowych (w tym także na budynku przedszkola) w czasie świąt i uroczystości pań­stwowych, a także podczas spotkań międzynarodowych. Dni, w których flaga państwowa obo­wiązkowo musi być w tym miejscach wywieszona, są ściśle określone. Najczęściej są one związane z wydarzeniami dotyczącymi utraty niepodległości lub odzyskaniem przez nasz kraj niepodległości. Poza tymi dniami flaga państwowa wywieszana jest w innych bardzo ważnych dla naszego kraju momentach, zarówno dobrych, jak i złych. Jest to oznaka jedności narodu i miłości do ojczyzny. Na domach prywatnych nie ma obowiązku wywieszania flagi, wielu ludzi jednak robi to, aby wyrazić swoje patriotyczne uczucia. Wywieszając flagę, należy pamiętać o tym, że nie może ona dotykać ziemi ani podłogi.

Opisywanie godła Polski. Wskazywanie cha­rakterystycznych cech wspólnych dla danego narodu.

Godło Polski.

Pokazujemy im godło Polski. Prosimy, aby dzieci opisały jego wygląd. Pytamy: Co łączy wszystkich Polaków? (Np. język, tradycja). Jakie znacie polskie tradycje? Zwraca uwagę na stosowanie podczas wypowiedzi zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku

Zapoznanie z hymnem narodowym.

Nagranie hymnu Polski

Pytamy: Co charakterystycznego oprócz flagi i godła ma każdy kraj? Jeśli dzieci nie znają odpowiedzi, mówi zagadkę I. Fabiszewskiej.

Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.

O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. (hymn)

Pytamy: Co to jest hymn? Uzupełniamy wypowiedzi dzieci. Podajemy tytuł hymnu Polski – Mazurek Dąbrow­skiego. Przypominamy jego tekst. Zapraszamy do wysłuchania pierwszej zwrotki i refrenu. Wyjaśniammy, że podczas śpiewania (słuchania) hymnu obowiązuje odpowiednia postawa. Dzieci słuchają fragmen­tu hymnu, stojąc na baczność. Zwracamy uwagę na słowa hymnu. Wyjaśniamy, że napisano go bardzo dawno temu, dlatego są w nim słowa, których już dzisiaj się nie używa. Następnie pytamy: W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Prosimy o podanie przykładów. Gdzie można zauważyć flagę Polski? Gdzie widziałyście godło Polski? Gdzie w przedszkolu znajduje się godło Polski?

Nauka refrenu hymnu Polski fragmentami, metodą ze słuchu. Wspólne śpiewanie refrenu w postawie na baczność.

3. Utrwalenie wiadomości na temat symboli narodowych.

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A&t=1s

Karty Pracy cz.5 str. 12,13,14.

Przeczytano: 322 razy. Wydrukuj|Do góry