Aktualności

26 kwietnia 2020 23:50 | Aktualności

Biedronki - "Biało-czerwona flaga" - propozycje na dzień 27.04.2020r.

Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
Temat dnia: Biało-czerwona flaga

Cele:

• zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą i godłem,
• kształtowanie polskiej tożsamości,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
• rozwijanie sprawności rąk.


Oglądanie książek i albumów o miastach oraz o symbolach Polski.
Książki i albumy o miastach i o symbolach Polski
• Ćwiczenia spostrzegawczości Segregujemy zakrętki.
Zakrętki plastikowe w różnych kolorach, pudełko
R. kładzie przed dziećmi pudełko z zakrętkami, a dzieci segregują zakrętki według kolorów, . Nazywają kolory, szacują, jakiego koloru zakrętek jest więcej, a jakiego koloru – mniej. •
• Zabawa kreatywna Biało-czerwone obrazki.
Białe zakrętki i czerwone zakrętki. R. rozkłada przed dziećmi tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki i pyta, z czym kojarzą się im te kolory.
Dzieci mają za zadanie ułożyć przed sobą na dywanie własny obrazek z zakrętek, wykorzystując do tego tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki. Opowiadają o tym, co ułożyły

Zajęcia 1.
• Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Flaga.

R. recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.
Wisi wysoko. Biało-czerwona.
Często z wiatrem musi się zmagać.
To symbol Polski, to nasza… (flaga).


• Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Biało-czerwone.
Książka (s. 66–67) do wysłuchania opowiadania. R czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”.
Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha.
Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał:
– Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim.
Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.
– Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy! W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle.
Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola.
Ada też. Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.
– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani.
– Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon…
Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami.
Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu.
Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.
– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory…
Ada poważnie kiwnęła główką.
– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą.
– I co teraz? – zapytał tato.
– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech.
Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce.
Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

− Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
− Jakie kolory ma flaga Polski?
− Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
− Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
− Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
− Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
− Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

• Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały (ze strony Instytutu Pamięci Narodowej).
Wspólnie z dziećmi oglądają film Polak mały umieszczony na stronie Instytutu Pamięci Narodowej.

Film znajduje się na stronie internetowej:

http://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/

WIERSZYK DO NAUKI NA PAMIĘĆ Iwony Fabiszewskiej Moja Ojczyzna
( zachęcam chętnych do nagrania filmiku jak dzieci recytują wierszyk i przesłanie na naszą stronę,)

Kocham moją ojczyznę,
bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
bo jest Polski znakiem.

Kocham barwy ojczyste:
te biało-czerwone.
Kocham góry i niziny,
każdą Polski stronę.

• Ćwiczenia językowe Co może być polskie?
R. podaje kilka przykładów tego, co może być polskie (np. przedszkola, szkoły, drogi, język, tańce), a następnie dzieci podają swoje przykłady tego, co kojarzy im się z Polską. Po każdym podanym przykładzie powtarzają za R. zdanie: Polski (np. język) mamy, jesteśmy Polakami!

Dla wzbogacenia wiedzy o fladze Polski

https://www.youtube.com/watch?v=1JNc0BqkkwI 

Karty pracy, cz. 2, nr 40


Przeczytano: 277 razy. Wydrukuj|Do góry