22 kwietnia 2020 22:16 | Aktualności
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Co nam daje las
Cele:
- poznawanie znaczenia drzew dla ludzi i środowiska,
- wzbogacanie słownictwa o nowe słowa, rozpoznawanie zwierząt i roślin charakterystycznych dla danego środowiska,
- poznawanie informacji na temat przejawów działalności ekologicznej człowieka,
- rozumienie konieczności szanowania przyrody i dbania o las.
1. Co nam daje las – rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej Strażnicy przyrody.
Wprowadzenie do tematu zajęć.
https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs
Pytamy: - Czy wiecie co to za miejsce, w którym nie wolno hałasować i mieszkają zwierzęta? - Co to jest las? - Z czego wyrastają drzewa? - Kiedy drzewa wytwarzają nasiona? - Jak wyglądają nasiona drzew?
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Strażnicy przyrody.
Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!
Rozmowa na temat wiersza.
Pytamy dzieci: Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku? O co kukułka pytała dzieci? Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek? Z czego cieszyły się zwierzęta?
Kontynuujemy rozmowę. Pytamy dzieci: Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w lesie? Dlaczego trzeba dbać o las? Czym dla zwierząt jest las? Dzieci wypowiadają się swobodnie i uzasadniają swoje zdanie. Podsumowujemy rozmowę. Wyjaśniamy, że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę.
2. Szukanie odpowiedzi na pytanie: Za co cenimy las?
Pytamy dzieci, jak rozumieją powiedzenie Lasy to zielone płuca Ziemi. Przekazuje dzieciom ciekawostki na temat lasów.
Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają szczególną wartość przyrodniczą, naukową, krajobrazową i kulturową. Ludzie dbają też o to, aby drzew było jak najwięcej. Wymyślili np. Dzień Drzew. W ramach tego święta organizują akcję sadzenia drzew.
Improwizacje słowne na tematy: Co by było, gdyby nie było drzew? Co czujesz, gdy widzisz złamane drzewo?
Dzieci wypowiadają się na temat: Co by było, gdyby nie było drzew? Następnie wypowiadają się na temat: Co czujesz, gdy widzisz złamane drzewo?
3. Rapowane zagadki – wyrabianie poczucia rytmu.
Prezentujemy dzieciom zagadki B. Formy o tematyce ekologicznej. Dzieci, po rozwiązaniu zagadek, najpierw z pomocą rodzica, następnie samodzielnie, próbują rapować ich teksty.
Z dachu domu wystaje,
z niego czarny dym płynie,
wszyscy dobrze wiedzą,
że mowa o… (kominie)
Kiedy samochody
z miejsc nagle ruszą,
one z rury wydechowej
wydostać się muszą.
(spaliny)
Jest ich dużo w lesie,
na nich liście, gałęzie.
Szum ich o każdej porze
słychać w lesie wszędzie.
(drzewa)
Karty Pracy cz.4 str.76,77.