Aktualności

19 kwietnia 2020 18:30 | Aktualności

Biedronki - "Segregujemy śmieci" - propozycje na dzień 20.04.2020r.

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Segregujemy śmieci

Cele:
• wzbogacanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
• wyrabianie nawyku segregowania śmieci
• rozwijanie twórczego myślenia i sprawności rąk

• Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.

R. recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania. Dzieci mówią swoje rozwiązanie.
O porządek trzeba dbać, wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków każdy wrzuca… (śmieci)

• Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz. Książka (s. 62–63)
Czytając opowiadanie, rodzic prezentuje ilustracje do niego.


Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał.
– Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…
O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej. – Rycerski? – zainteresował się tato. – Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.  
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę. – Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek. – Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.


• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. R. zadaje pytania:
− Co lubił robić smok Segregiusz?
− Co smuciło smoka?
− Jaki sen miał Olek?
− Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
− W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

• Zabawy twórcze z zastosowaniem gazet. Stare gazety.
R. rozdaje dzieciom stare gazety i zadaje pytanie: Co możemy zrobić ze starej gazety?
Dzieci podają pomysły i wspólnie je wykonują, np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat;
⦁ dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni;
⦁ zgniatają ją w kulkę i podrzucają do góry;
⦁ rozwijają gazetę i ją prostują;
⦁ kładą na podłodze i przeskakują przez gazetę obunóż;
⦁ klaszczą w dłonie, trzymając gazetę;
⦁ szeleszczą nią;
⦁ uderzają w gazetę rytmicznie, jednym palcem.

• Wykonanie czapki z gazety techniką origami.
Strona gazety dla dziecka. Dzieci składają wraz z R. czapkę z gazety. R. pokazuje dokładnie każdy ruch i pomaga dzieciom na każdym etapie:
• złożenie kartki na pół,
• odwrócenie linii złożenia do góry,
• złożenie górnych rogów z obu stron do linii środka,
• zagięcie dolnej linii ku górze,
• odwrócenie kartki i ponowne zagięcie dolnej linii ku górze.


• Zabawa ruchowa z elementem celowania – Rzut do kosza.
Gazeta dla dziecka, kosz. Dzieci zgniatają gazety w kulki. Podrzucają je do góry i starają się złapać. Następnie R. stawia na środku kosz. Zadaniem dzieci jest rzucić/trafić swoją kulą do kosza.

Do obejrzenia: Domisie dbają o środowisko
https://vod.tvp.pl/video/domisie,dbajmy-o-srodowisko,12406016 

Przeczytano: 329 razy. Wydrukuj|Do góry