09 kwietnia 2020 18:33 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wielkanoc
Temat dnia: Śmigus - dyngus
Cele:
• rozwijanie mowy
 • zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek
 • rozwijanie sprawności manualnej
1.Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego „Śmigus”.
Śmigus! Dyngus! Na uciechę 
 z kubła wodę lej ze śmiechem! 
 Jak nie kubła, to ze dzbana, 
 śmigus-dyngus dziś od rana!
  
 Staropolski to obyczaj, 
 żebyś wiedział i nie krzyczał, 
 gdy w Wielkanoc, w drugie święto, 
 będziesz kurtkę miała zmokniętą.
• Rozmowa na temat wiersza. 
 − Co to jest śmigus-dyngus? 
 − Co to znaczy staropolski obyczaj? 
 − Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
• Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej. 
 Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.
2. Kurczaczek, zajączek – propozycje wykonania prac plastycznych.
https://www.youtube.com/watch?v=bcq6AhQMqcQ (kurczaczek, zajączek z rolki po papierze)
https://www.youtube.com/watch?v=RodXic0G-SE (kreatywne pomysły dla dzieci na zajączka wielkanocnego)
KARTY PRACY, cz.3/78-80