Aktualności

09 kwietnia 2020 17:57 | Aktualności

Muchomorki - "Zwyczaje świąteczne" - propozycje na dzień 10.04.2020r.

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Temat dnia: Zwyczaje świąteczne

Cele:

- utrwalanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,

- porównywanie długości i wysokości przedmiotów,

- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

1. Pisanki, kraszanki, jajka malowane – kultywowanie tradycji związanych z ozdabianiem jajek.

Rodzic wyjaśnia dziecku co to jest pisanka oraz kraszanka. Następnie proponuje dziecku ozdobienie jajka.

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Wykonanie pisanki w dowolny sposób i włożenie jej do koszyczka wielkanocnego.

2. Słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej Pamiętnik Kasi.

Sobota

Już niedługo Wielkanoc. Mama powiedziała, że jutrzejsza niedziela jest całkiem inna. Nazywa się ją Nie­dzielą Palmową. Nie wyjaśniła dlaczego. Za to obiecała, że wszystko się wyjaśni, gdy pójdziemy na przed­świąteczny kiermasz.

Niedziela

Z wrażenia nie mogłam zasnąć. A kiedy wstałam rano, od razu wyjrzałam przez okno, żeby sprawdzić, ile palm wyrosło w naszym ogrodzie. Nie było żadnej!

Tata najpierw się śmiał z tych moich palm. Potem wytłumaczył, że tak się nazywa świąteczna ozdoba, którą kiedyś robiono z różnych gałązek. Dziś wyplata się palmy nawet z kolorowych słomek, traw i papier­ków. Zobaczyłam je na kiermaszu i bardzo mi się podobały. Jedną z nich kupiliśmy i została poświęcona. Mama uważa, że będzie chroniła nasz dom przed nieszczęściem albo złośliwymi sąsiadami. Czekamy z Krzysiem, kiedy palma zacznie działać cuda.

Poniedziałek

No i stało się! Palma wcale nie chroni przed nieszczęściem! Dziś mama ogłosiła wielkie porządki w całym domu! I jeszcze usłyszeliśmy, że sprzątanie jest świąteczną tradycją. To był dość męczący dzień, ale w na­szym domu zapachniało wiosną.

Środa

Po południu przyszła pani Matysiak ze skargą, że Krzyś i ja zostawiamy rowery pod jej furtką. Postawili­śmy je tam na chwilę i to była niesłuszna pretensja. Musieliśmy kupić złotą palmę!

Piątek

Mama powiedziała, że jest post, a my bardzo chcieliśmy zjeść na obiad spaghetti z sosem! Na szczęście wieczorem bawiliśmy się w malarzy jajek! To wielka frajda przygotować ładny koszyk ze święconką. Krzyś patrzył z wielkim smutkiem na pęto kiełbaski w koszyku.
I żałował, że trzeba na nią poczekać aż do świą­tecznego śniadania.

Pierwszy dzień świąt

Znowu jest niedziela, ale już świąteczna! Dziś możemy leniuchować i jeść pyszne dania. Robimy to z rado­ścią. Z pysznych dań najbardziej cieszy się tata. A my z Krzysiem mniej, bo po smacznych ciastach nic już nie możemy zjeść! Najbardziej uroczyste było śniadanie. Założyłam swoją nową sukienkę. Nawet Krzyś wyglądał tego dnia bardzo elegancko, jak powiedziała mama.

Poniedziałek

Tata mnie ostrzegał, abym uważała, idąc do Dorotki, bo choć nie pada deszcz, mogę nagle mieć mokrą sukienkę. Śmiałam się z taty. A już po chwili biegłam do domu, przemoczona do suchej nitki. Syn pani Matysiak i taki Robert z naprzeciwka wylali na mnie i moją nową sukienkę całe wiadro wody, krzycząc: – Śmigus-dyngus! Śmigus-dyngus!

Poskarżyłam się rodzicom, ale powiedzieli, że dziś jest lany poniedziałek. I tego dnia łatwo poznać, kto zna się na świątecznych zwyczajach, a kto nie!

– Można się oblewać wodą, ale delikatnie – powiedział tata.

– Kiedyś uważano, że oblana panienka szybciej wyjdzie za mąż, a jeśli się obraża, długo będzie szukała męża – dodała mama.

Pomyślałam, że tata ładnie oblał mamę wodą, skoro została jego żoną. I postanowiłam nigdy nie być żoną Roberta, choć Robert ma świetnego psa i siostrę Dorotkę, którą bardzo lubię. No… chyba że Robert nauczy się ładnie obchodzić święta!

Rozmowa na temat opowiadania.
Układanie obrazków przedstawiających zwyczaje świąteczne we­dług odpowiedniej kolejności.

Prosimy, aby dzieci opowiedziały o świątecznych zwyczajach, z zachowaniem odpowiedniej kolejno­ści (święcenie palm, porządki przedświąteczne, święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmi­gus-dyngus).


3. 
Układanie z kolorowych sznurków symboli świąt wielkanocnych.

Kolorowy sznurek dla każdego dziecka.

Dzieci siedzą, rodzic  rozdaje im kawałki kolorowych sznurków. Dziecko układa dowolny kształt, który kojarzy mu się z Wielkanocą.

 

Karty Pracy  cz.4 str.  58,59.

Przeczytano: 259 razy. Wydrukuj|Do góry