02 kwietnia 2020 20:53 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wiosenne powroty
Temat dnia: Sąsiad szpak
Cele:
• rozwijanie mowy
• zapoznanie z wyglądem szpaka
• utrwalanie poznanych liter
1. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Sąsiad szpak”.
• Zapoznanie z wyglądem szpaka.
https://www.youtube.com/watch?v=cFRYe2RbT9s
Dziecko wskazuje części ciała świadczące o tym, że szpak to ptak. Próbuje omówić wygląd szpaka na podstawie filmiku lub zdjęcia z załącznika (pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami). 
 Ciekawostki: Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami. Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie. 
 
 • Małgorzata Strękowska-Zaremba „Sąsiad szpak”. Książka (s. 56– 57)
Dziecko słucha opowiadania, ogląda ilustracje.
Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.
 – Na kogo dzwonisz? – spytał. 
 – Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada. 
 – Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.  
 Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić. 
 – Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy. 
 – Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. 
 – Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. 
 Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. 
 – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął. 
 Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony.  Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki.
 – Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek. 
 – Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek. 
 – Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada. 
 – Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków. 
 – Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek. 
 – Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.
 – Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę. 
 – Stara się – zauważyła Ada. 
 Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: 
 – Kuku, kuku! 
 Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?  
 – Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt. 
 Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem: 
 – Kradną mój rower! Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek... milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie. 
 – Miau – miauknął jak kot i odleciał. 
 – „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia. 
 Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego. 
 – Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki. 
 Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?
• Rozmowa na temat opowiadania. 
 − Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła? 
 − Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie? 
 − Gdzie założył gniazdo szpak? 
 − Jakie odgłosy naśladował szpak? 
 − Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower? 
 − Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka? 
 − Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę? 
 
 2. Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 56–57)
Dziecko słucha tekstu czytanego przez rodzica lub czyta samodzielnie. Dziecko czyta głośno teksty znajdujące się pod ilustracjami do opowiadania.
 3. Podawanie zdrobnień i zgrubień do słowa szpak. 
 Np.: szpak – szpaczek, szpakunio… szpak – szpaczysko…
• Układanie zdań o szpaku (można odnosić się do opowiadania).
KARTY PRACY, cz.3/69-71