01 kwietnia 2020 22:25 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wiosenne powroty
Temat dnia: Ptasie koncerty
Cele:
- zapoznanie z piosenką o tematyce wiosennej
- rozwijanie umiejętności posługiwania się (w celowo stworzonych sytuacjach) liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym w zakresie 6
- porównywanie liczebności zbiorów
- rozwijanie sprawności ruchowej
1.    Słuchanie piosenki „Bocianek”
I Powróciły już bociany z dalekiego lotu.
Pełno teraz tu, na łące, tego ich klekotu.
Małe bocianki mocno dokazują
i rodzicom z gniazda wylatują.
Ref.:A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
To bocianek wita wiosnę.
A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
Wszędzie kwitną zioła i kwiaty radosne.
A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
To bocianek w polu śpiewa.
A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
Grzeje słonko i wiosennie szumią drzewa.
II Już bociany widać w gniazdach
przy polach i drogach.
Już po łąkach chodzą sobie
na swych długich nogach.
Małe bocianki, psotne i ciekawe,
już lądują z gniazda prosto w trawę!
Ref.: A tu kle, kle, kle…
III Jak to dobrze, że wróciły takie miłe ptaki.
Będą sobie zajadały żabki i ślimaki.
Małe bocianki bardzo szybko rosną,
tak jak wszystkie dzieci rosną wiosną!
Ref.: A tu kle, kle, kle…
Rozmowa związana z tekstem piosenki:
- Jak wygląda i jak porusza się bocian?
- Czym się żywi?
- Gdzie można go spotkać?
2. Leśny koncert - zajęcia matematyczne z elementem ćwiczeń artykulacyjnych.
- Określanie położenia ptaków na drzewie. Liczenie ptaków, samodzielne układanie pytań.
Sylweta drzewa z kilkoma gałęziami po obu stronach, zdjęcia ptaków, np.: wróbla, skowronka, jaskółki, szpaka, wrony, kukułki, napisane na kartonikach nazwy ptaków. (Sylwetę drzewa można ułożyć
z klocków).
Umieszczenie na dywanie sylwety drzewa. Na dywanie ułożone (odwrócone tyłem) zdjęcia ptaków, np.: wróbla, skowronka, jaskółki, szpaka, wrony, kukułki. Chętne dziecko wybiera jedno ze zdjęć, obraca je i podają nazwę ptaka. Następnie umieszcza zdjęcie na dowolnej gałęzi drzewa. (Dziecko, które odkryje zdjęcie bociana, umieszcza je obok drzewa). Rodzic pod każdym zdjęciem umieszcza nazwę ptaka. Dzieci odczytują ją samodzielnie lub z pomocą. Kiedy wszystkie sylwety zostaną już rozmieszczone na drzewie, pytamy: Na której gałęzi znajduje się skowronek? Ile ptaków siedzi na drzewie? Ile ptaków siedzi na drugiej gałęzi? Dzieci mogą również samodzielnie zadawać pytania i wskazywać osobę, która udzieli na nie odpowiedzi.
- Ustalanie i porównywanie liczebności ptaków poszczególnych gatunków.
Zdjęcia ptaków, np.: wróbla, skowronka, jaskółki, szpaka, wrony, kukułki, koperty, w których są umieszczone kartoniki z kropkami od 1 do 6.
Sroka zaprasza do udziału w koncercie. Wcześniej jednak prosi o sprawdzenie, ile ptaków poszczególnych gatunków zgłosiło swój udział. Dzieci liczą ptaki, dzielą je na 6 zbiorów, podają informacje sroce, a ona zapisuje je na kartce. Sroka podsumowuje, mówiąc np.: Na koncert przybyło pięć wron, dwa wróble, cztery skowronki, jedna kukułka, trzy szpaki i sześć jaskółek. (Wypowiedź sroki musi być zgodna ze stanem faktycznym). Następnie rozdajemy dzieciom koperty, w których są umieszczone kartoniki z kropkami od 1 do 6. Zadaniem dzieci jest położenie kartonika z odpowiednią liczbą kropek pod zbiorem, w którym jest tyle ptaków ile kropek na kartoniku. Na koniec możemy zadać następujące pytania: Których ptaków było najmniej? Których ptaków było najwięcej? Ile było razem wróbli i jaskółek? O ile mniej było szpaków niż wron? itp.
- Ptasi koncert – ustalanie, jakie dźwięki wydają poszczególne ptaki, liczenie dźwięków. Przestrzeganie ustalonej kolejności.
Nagrania głosów ptaków (np.: bociana, kukułki, skowronka, szpaka, dzikich gęsi), kartoniki z kropkami od 1 do 6.
Włączamy nagrania głosów poszczególnych ptaków. Ustalamy z dziećmi, jakie dźwięki one wydają. Dzieci wstają, fruwają dookoła, poruszając skrzydłami, naśladują dźwięki, np. wróbel – ćwir, kukułka – ku-ku, bocian – kle, wrona – kra, skowronek – prrrit, jaskółka – kwilit. Dźwięki mogą być inne. Zależy to od decyzji dzieci. Rodzic wypowiada nazwę ptaka i pokazuje kartonik z kropkami. Zadaniem dziecka jest naśladowanie dźwięku ptaka tyle razy, ile wskazuje kartonik z kropkami.
3. Ćwiczenia słownikowe – układanie zdań. Liczenie słów w zdaniach. Zdjęcia ptaków (dowolne).
Układamy na stole zdjęcia kilku ptaków. Dzieci wybierają jedno zdjęcie, które najbardziej im się podoba. Uzasadniają swój wybór. Następnie układają zdanie z nazwą ptaka, którego zdjęcie wybrały. Liczą słowa w zdaniu i je wyklaskują.
KARTY PRACY, cz.4 str. 47, 48.