Aktualności

01 kwietnia 2020 22:25 | Aktualności

Muchomorki - "Ptasie koncerty" - propozycje na dzień 02.04.2020r.

Temat kompleksowy: Wiosenne powroty

Temat dnia: Ptasie koncerty

Cele:

- zapoznanie z piosenką o tematyce wiosennej

- rozwijanie umiejętności posługiwania się (w celowo stworzonych sytuacjach) liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym w zakresie 6

- porównywanie liczebności zbiorów

- rozwijanie sprawności ruchowej


1.   
Słuchanie piosenki „Bocianek”

Powróciły już bociany z dalekiego lotu.

Pełno teraz tu, na łące, tego ich klekotu.

Małe bocianki mocno dokazują

i rodzicom z gniazda wylatują.

Ref.:A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

To bocianek wita wiosnę.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

Wszędzie kwitną zioła i kwiaty radosne.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

To bocianek w polu śpiewa.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

Grzeje słonko i wiosennie szumią drzewa.

II Już bociany widać w gniazdach

przy polach i drogach.

Już po łąkach chodzą sobie

na swych długich nogach.

Małe bocianki, psotne i ciekawe,

już lądują z gniazda prosto w trawę!

Ref.: A tu kle, kle, kle…

III Jak to dobrze, że wróciły takie miłe ptaki.

Będą sobie zajadały żabki i ślimaki.

Małe bocianki bardzo szybko rosną,

tak jak wszystkie dzieci rosną wiosną!

Ref.: A tu kle, kle, kle…

Rozmowa związana z tekstem piosenki:

- Jak wygląda i jak porusza się bocian?

- Czym się żywi?

- Gdzie można go spo­tkać?

2. Leśny koncert - zajęcia matematyczne z elementem ćwiczeń artykulacyjnych.

- Określanie położenia ptaków na drzewie. Liczenie ptaków, samodzielne układanie pytań.

Sylweta drzewa z kilkoma gałęziami po obu stronach, zdjęcia ptaków, np.: wró­bla, skowronka, jaskółki, szpaka, wrony, kukułki, napisane na kartonikach nazwy ptaków. (Sylwetę drzewa można ułożyć 

z klocków).

Umieszczenie na dywanie sylwety drzewa. Na dywanie ułożone (odwrócone tyłem) zdjęcia ptaków, np.: wróbla, skowronka, jaskółki, szpaka, wrony, kukułki. Chętne dziecko wybiera jedno ze zdjęć, obraca je i  podają nazwę ptaka. Następnie umieszcza zdjęcie na dowolnej gałęzi drze­wa. (Dziecko, które odkryje zdjęcie bociana, umieszcza je obok drzewa). Rodzic pod każdym zdjęciem umieszcza nazwę ptaka. Dzieci odczytują ją samodzielnie lub z pomocą.  Kiedy wszystkie sylwety zostaną już rozmieszczone na drzewie, pytamy: Na której gałęzi znajduje się skowronek? Ile ptaków sie­dzi na drzewie? Ile ptaków siedzi na drugiej gałęzi? Dzieci mogą również samodzielnie zadawać pytania i wskazywać osobę, która udzieli na nie odpowiedzi.

- Ustalanie i porównywanie liczebności ptaków poszczególnych gatunków.

Zdjęcia ptaków, np.: wróbla, skowronka, jaskółki, szpaka, wrony, kukułki, koperty, w któ­rych są umieszczone kartoniki z kropkami od 1 do 6.

Sroka zaprasza do udziału w koncercie. Wcześniej jednak prosi o sprawdzenie, ile ptaków poszczegól­nych gatunków zgłosiło swój udział. Dzieci liczą ptaki, dzielą je na 6 zbiorów, podają informacje sroce, a ona zapisuje je na kartce. Sroka podsumowuje, mówiąc np.: Na koncert przybyło pięć wron, dwa wróble, cztery skowronki, jedna kukułka, trzy szpaki i sześć jaskółek. (Wypowiedź sroki musi być zgodna ze stanem faktycznym). Następnie rozdajemy dzieciom koperty, w których są umieszczone kartoniki z kropkami od 1 do 6. Zadaniem dzieci jest położenie kartonika z odpowiednią liczbą kropek pod zbiorem, w którym jest tyle ptaków ile kropek na kartoniku. Na koniec możemy zadać następujące pytania:  Których ptaków było najmniej? Których ptaków było najwięcej? Ile było razem wróbli i jaskółek? O ile mniej było szpaków niż wron? itp.

- Ptasi koncert – ustalanie, jakie dźwięki wydają poszczególne ptaki, liczenie dźwięków. Przestrzeganie ustalonej kolejności.

Nagrania głosów ptaków (np.: bociana, kukułki, skowronka, szpaka, dzikich gęsi), kartoniki z kropkami od 1 do 6.

Włączamy nagrania głosów poszczególnych ptaków. Ustalamy z dziećmi, jakie dźwięki one wydają. Dzie­ci wstają, fruwają dookoła, poruszając skrzydłami, naśladują dźwięki, np. wróbel – ćwir, ku­kułka – ku-ku, bocian – kle, wrona – kra, skowronek – prrrit, jaskółka – kwilit. Dźwięki mogą być inne. Zależy to od decyzji dzieci. Rodzic wypowiada nazwę ptaka i pokazuje kartonik z kropkami.  Zadaniem dziecka jest naśladowanie dźwięku ptaka tyle razy, ile wskazuje kartonik z kropkami.


3. 
Ćwiczenia słownikowe – układanie zdań. Liczenie słów w zdaniach. Zdjęcia ptaków (dowolne).

Układamy na stole zdjęcia kilku ptaków. Dzieci wybierają jedno zdjęcie, które najbardziej im się podo­ba. Uzasadniają swój wybór. Następnie układają zdanie z nazwą ptaka, którego zdjęcie wybrały. Liczą słowa w zdaniu i je wyklaskują.

 

KARTY PRACY, cz.4 str. 47, 48.

Przeczytano: 289 razy. Wydrukuj|Do góry

Załączniki:

bocianek.mp3 [3.02 MB]