01 kwietnia 2020 22:09 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wiosenne powroty
Temat dnia: Ptasie trele
Cele:
• rozwijanie sprawności rąk,
 • poszerzanie mowy czynnej
• prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski f.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne "Skoki żabki"
Arkusz szarego papieru, zielony mazak lub pastele olejne, sylweta zielonej żaby.
 Na dużym arkuszu papieru przyklejamy z lewej strony sylwetę zielonej żaby i rysujemy szlaczek z linii zaokrąglonych od góry – imitujący skoki żaby, tworząc małe, a potem coraz większe skoki żaby. Dzieci rysują podobny szlaczek w powietrzu. Następnie podchodzą do arkusza i rysują grubym zielonym mazakiem po zaznaczonym śladzie.
Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej "Ptasie trele". 
R. prezentuje wiersz i pyta dzieci: Czym zajmowały się ptaki? Powtarza wiersz, a dzieci powtarzają fragment tekstu:
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! 
Jakie piękne dni.
 Znów nastała wiosna! 
Ptaki nadlatują. 
A co będą robić? 
Gniazda pobudują.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! 
Jakie piękne dni!
Na drzewach wysoko
 albo w trawie – nisko. 
Tak by do swych piskląt 
zawsze miały blisko.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! 
Jakie piękne dni!
Gdy skończą budować,
 jajeczka w nich złożą.
 By było im ciepło,
 na nich się położą
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! 
Jakie piękne dni!
Wykluły się wreszcie
 z jajeczek pisklęta 
i każdy maluszek
 te trele pamięta!
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! 
Jakie piękne dni!
• Improwizacja ruchowa do wiersza. R. recytuje wiersz, a dzieci pokazują ruchem jego treść: przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek. Powtarzają sylaby, dbając o prawidłowe artykułowanie głosek.
2. Ćwiczenie słuchu fonematycznego do głoski f. 
R. podaje przykłady słów, a dzieci mają za zadanie klasnąć, gdy usłyszą słowo z głoską f na początku. Przykładowe słowa: autobus, foka, kompot, farby, figury, pędzel, woda, flaga itp.