Aktualności

30 marca 2020 21:37 | Aktualności

Muchomorki - "Poznajemy budowę ptaka" - propozycje na dzień 31.03.2020r.

Temat kompleksowy: Wiosenne powroty

Temat dnia: Poznajemy budowę ptaka

Cele:

- wzbogacanie wiadomości na temat ptaków

- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata

- rozwijanie umiejętności czytania

- rozwijanie sprawności ruchowej

1. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Ptaki”.

Książka (s. 56–57) 

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, słuchają czytanego opowiadania.

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. 

– Przyjedziecie do nas? – zapytała. 
– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd. 
– Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię. 
Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki. 
– Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie. 
– Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem. 
– Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany. 
Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lornetką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, 

czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem. 
– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął. Dziadek się uśmiechnął. 
– Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć. 
Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu. 
– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek. 
– Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie. 
Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. 
– Pokażesz nam te psoty? – spytał. 
– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody... – dziadek spojrzał pytająco na wnuki. 
– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada. 
Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. 
– Lornetki – poprawił ją. 
Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek: 
– Chciałbym latać jak ptaki. 
– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek. 
– Głowę też masz za dużą – dodała Ada. 
– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

Rozmowa na temat opowiadania:

Książka (s. 56–57) 

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, odpowiadają na pytania:

- Co robią ptaki wiosną?

- Kto to jest ornitolog?

Następnie czytają tekst umieszczony pod obrazkiem.

Poznawanie budowy ptaka

Pytamy:

- Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią? 

Natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pu­stych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza.

2. Poznawanie zwyczajów bociana.

Nawiązujemy do opowiadania.

-Czyje gniazdo chcieli obserwować Olek i dziadek?

-Jaki dziób ma bocian? Dlaczego dziób bociana jest taki długi?

-Co wiecie na temat bocianów?

Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub w kwietniu. Za­mieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów, łąk. Po przylocie natychmiast biorą się za przebudowę starego gniazda lub budują nowe. Najczęściej robią to w pobliżu siedzib ludzkich, np. na dachach, słupach, budynkach gospodarczych. Znoszą materiał, układają gałązki i pilnują, aby gniazda nie zajął inny bocian. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja. Wysiaduje je na zmianę z samcem. Kiedy jeden ptak jest w gnieździe, drugi zajmuje się zdobywaniem pożywienia. Bociany jedzą wyłącznie zwierzęta, np.: pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby, węże, krety, łasi­ce, gronostaje, młode zające i pisklęta ptaków. Żaby wcale nie są ich ulubionym pokarmem.

Wiadomości o bocianie - film dla dzieci pt. „Wywiad z bocianem”.

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw


3. Zabawa ruchowa Bocian i wrony.

Dzieci poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło: Bocian  - dzieci stają na jednej nodze, wyciągają przed siebie wyprosto­wane ręce, tworząc długi dziób, i mówią: kle, kle, kle. Na hasło: Wrona – dzieci wykonują przysiad i mówią: kra, kra, kra.

KARTY PRACY, cz. 4 str. 42,43.

Przeczytano: 273 razy. Wydrukuj|Do góry