09 kwietnia 2021 09:33 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat przewodni: Wiosenne powroty
Cele:
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków
- rozwijanie percepcji słuchowej
1. Zabawa paluszkowa z wykorzystaniem rymowanki Krzysztofa Sąsiadka Ćwir, ćwir.
Rodzic prosi dziecko o naśladowanie jego ruchów. Recytuje wierszyk, zbliża palce obu dłoni, tworząc dziobki i jednocześnie zbliża do siebie obie dłonie. Następnie zahacza kciuk lewej dłoni o kciuk prawej dłoni, rozprostowuje palce, unosi dłonie w gorę i porusza palcami.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
ptaszki śpiewają.
Fyr-fyr, fyr-fyr
ptaszki fruwają.
2. Wysłuchanie nagrania wiersza Juliana Tuwima „Ptasie radio” (czyt. Maciej Damięcki).
https://www.youtube.com/watch?v=8NUtcExBcFQ
Pytania do wiersza:
- Co postanowiły zrobić ptaki w Brzozowym Gaju?
- Jakie ptaki brały udział w leśnej audycji? (Wymień te które pamiętasz)
- Jak się skończyła ta leśna audycja?
- Co cię najbardziej rozśmieszyło w wierszu?
Dziecko lepi z plasteliny na tekturowej podkładce ptasie gniazdka z jajeczkami: ugniata plastelinę, spłaszczają ją i ponowne ugniata. Następnie formuje kulki rożnej wielkości i w rożnych kolorach. Na koniec wykonuje gniazdka i umieszcza w nich wykonane jajeczka. Dziecko mówi, ile jajeczek znajduje się w ich gniazdku.
- dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby).
Rodzic opowiada dziecku o pewnym zdarzeniu, które obserwował dzisiaj rano. Idąc do sklepu zauważył wysoko na drzewie dwa ptaszki. Ptaszki znosiły w dziobkach suche trawki, piórka, inne drobne elementy i wiły swoje gniazdko. Rodzic wyjaśnia znaczenie wyrażenia: wić gniazdko, następnie zadaje dziecku pytania:
− Dlaczego ptaszki wiły gniazdko?
− Czym dla ptaków jest ich gniazdko?