15 czerwca 2020 22:12 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: Co można robić w lesie?
Cele:
- wzbogacanie wiedzy dotyczącej lasu
- gromadzenie zasobu słownictwa czynnego
- rozwijanie muzykalności, poczucia rytmu
1. Zabawa ruchowa "Taniec drzew" - uwrażliwianie i rozwijanie umiejętności reagowania ruchem na muzykę.
https://www.youtube.com/watch?v=UEWkptDfE48
Rodzic staje naprzeciwko dziecka. Podczas nagrania spokojnej muzyki pokazuje ruchy do naśladowania i je komentuje.
• Drzewa powoli rosną – dzieci kucają, podnoszą się z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi.
• Drzewa poruszają gałęziami – dzieci opuszczają ręce, lekko odchylają je na boki i obracają dłonie w nadgarstkach.
• Wiatr przechyla małe drzewka – dzieci przechylają się w jedną i w drugą stronę.
• Wyrosła piękna korona drzewa – dzieci unoszą w górę ręce i lekko nimi poruszają.
• Drzewa tańczą na wietrze i pochylają się do słońca – dzieci wznoszą ugięte lekko w łokciach ręce i łączą koniuszkami palców (tworzą koronę drzewa), skręcają się lekko w prawo i w lewo, pochylają i prostują w rytm muzyki.
2. Zabawa słownikowa "Jak spędzać czas wolny w lesie?".
Dziecko kończy zdanie na wiele sposobów lub pokazuje ruchem jego zakończenie:
W lesie można… (obserwować przyrodę, fotografować ją i filmować, wsłuchiwać się w śpiew ptaków, odpoczywać, uprawiać sport, zbierać owoce leśne, wąchać kwiaty).
3. Osłuchanie z piosenką "Leśna piosenka". Próby śpiewania z pokazywaniem.
https://www.youtube.com/watch?v=IzMAh-zM9pA
Las las, a w lesie tym
dzięcioł stuka stuk stuk stuk. (dziecko zaciska obie ręce w pięść i stuka nimi o siebie).
Las las, a w lesie dzik
żołędzi szuka chrum chrum chrum. (dziecko przytyka dwa palce wskazujące w pobliże ust tworząc kły)
Las, las a borsuk w norce
śpi ciuchutko chrap chrap chrap. (dziecko robi poduszkę z dłoni i udaje, że śpi)
Las, las a zajączek w nim
kica wśród krzewów kic kic kic. (dziecko podskakuje)
Ref. Tutaj miło spędzisz czas,
powietrze świeże jest,
natura obok nas.
W lesie czujesz zapach drzew,
bo w lesie odpoczniesz od zgiełku
wielkich miast.
Las, las a w lesie tym
drzewa szumią szu szu szu. (dzieco podnosi rączki do góry, porusza nimi na boki)
Las, las a w lesie tym
pisklęta w gniazdach pi pi pi. (dziecko macha rączkami jak skrzydłami)
Las las, a w lesie jeż
po liściach idzie szur szur szur. (dziecko pociera o siebie otawrte dłonie tworząc odgłos szurania)
Las, las a w lesie tym
zbierasz jagody mniam mniam mniam mniam. (dziecko pociera się ręką po brzuszku okrągłymi ruchami)
Ref. Tutaj miło spędzisz czas...
Rozmowa na temat tekstu piosenki:
- Jakie zwierzęta zostały wymienione w piosece?
- Jakie owoce można zbierać w lesie?
- Jakie powietrze jest w lesie (czyste/zanieczyszczone)?
- Jak należy zachowywać się w lesie? (Cicho, nie śmiecić, nie palić ognisk).
4. Zabawa matematyczno-ruchowa z elementem skłonu "Z koszykiem do lasu".
Potrzebny będzie koszyk, rozrzucone na dywanie "grzyby" - małe przedmioty/zabawki.
Dziecko idzie "na grzyby". Rodzic wybija rytm na instrumencie (lub stuka ręka w stół) tyle razy, ile grzybków dziecko ma włożyć do koszyka (np. 3 uderzenia na dzwonkach = 3 grzybki).
5. Ćwiczenia grafomotoryczne "Drzewa".
Dziecko rysuje kontury drzew po wyznaczonej linii (załącznik).