17 czerwca 2020 22:41 | Aktualności
Temat kompleksowy: Las
Temat dnia: Pan Leśniczy
Cele:
• zapoznanie z pracą leśniczego,
• rozwijanie mowy.
Zabawa paluszkowa Idzie, idzie jeż…
Idzie, idzie jeż palcami obu rąk naśladuje drobne ruchy chodzenia,
– ten przedziwny zwierz.
Nóżkami tup, tup, i pod listek – siup palcami obu rąk stuka w podłogę,! obie dłonie nakładają na siebie,
jedna pod drugą.
Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Leśniczy.
Na tropach zwierząt dobrze się zna
i o zwierzęta cały rok dba.
Zna ich zwyczaje i ich kryjówki.
Patrzy na las wprost z leśniczówki. (leśniczy)
Rozmowa na temat pracy leśniczego . Odwołanie się do wiedzy dzieci , wzbogacenie dostępną w domu. literaturą
Do obejrzenia Przedszkolaki poznawały pracę leśnika
https://www.youtube.com/watch?v=fU5Q45XSujg
Słuchanie opowiadania Dąb Olek(na podstawie opowiadania P. Beręsewicza). Książka (s. 78–79) .
Jeden z najstarszych dębów w Polsce nazywa się Bartek.
Rośnie sobie od prawie siedmiuset lat i jest już tak stary, że jego konary trzeba podpierać specjalnymi słupami. Kilku dorosłych mężczyzn musiałoby się złapać za ręce, żeby objąć jego gruby pień.
Najmłodszy dąb w Polsce to dąb Olek. Trudno go jeszcze nawet nazwać drzewem – to takie dębowe niemowlę, kilka jasnozielonych listków przyczepionych cienką łodyżką do zeszłorocznego żołędzia, który na jesieni wpadł do przedszkolnego ogródka. Przeleżał w ziemi całą zimę i ledwie zdążył wykiełkować, a już znalazł się w śmiertelnym niebezpieczeństwie.
Grupa Olka postanowiła zasadzić przy przedszkolu dwa krzaki ozdobnej leszczyny. Chłopcy i dziewczynki pracowicie wyrywali z ziemi uparte chwasty. Wszyscy, na czele z panią, uśmiechali się do słońca i soczystej zieleni, tylko Olek stał na uboczu, trochę naburmuszony. Miał nadzieję, że to jemu przypadnie zaszczyt wykopania dołków, tymczasem Marek z Piotrkiem chwycili łopaty i nie zamierzali wypuścić ich z rąk. Patrzył więc Olek ponuro, jak oddział ogrodników krząta się wśród przedszkolnych grządek, a potem sam bez zapału zabrał się za pielenie. Wyrwał kilka mleczy i już miał usunąć z ziemi następny chwast, kiedy jego uwagę zwróciła maleńka bezbronna roślinka, ledwie wystająca z czarnej ziemi. Kucnął nad nią i zmarszczył brwi z namysłem.
– Patrzcie, to chyba dąb – powiedział. Maleńkie drzewko od razu stało się ulubieńcem dzieci. Obie leszczyny wkopano w innym miejscu, a wokół dąbka chłopcy zbudowali niewielką zagrodę z patyków, żeby nikt niechcący go nie rozdeptał.
– Nazwijmy go „dąb Olek” – zaproponowała Ala.
– W końcu kto uratował mu życie? Od tego czasu Olek urósł już o centymetr i wypuścił dwa nowe listki.
• Rozmowa na podstawie wysłuchanego opowiadania oraz ilustracji w książce.
− Co znalazł Olek w ogródku przedszkolnym?
− Jak się nazywa najstarszy dąb w Polsce?
− Jak się nazywa najmłodszy dąb w Polsce?
− Dlaczego ma takie imię?
− Dlaczego Olek był najpierw naburmuszony?
• Kolorowanie rysunku. (załącznik)